Tavarankuljetuspalveluja kehitetään Oulun yliopistossa – Eri alueiden yrityksiä ja asukkaita kutsutaan mukaan
Kuljetuspalveluiden toimivuus on keskeistä maaseutumaisilla alueilla. Pohjois-Pohjanmaan kunnille, yrityksille ja asukkaille pitkät etäisyydet, ohuet liikennevirrat, hajanainen palvelurakenne ja harva asutus asettavat omat haasteensa. Polttoaineiden hintojen nousu ja inflaatio ovat lisänneet kuljetusten kustannuksia.
MATAVA-hankkeen tavoitteena on yhdessä alueen asukkaiden, yritysten ja julkisten tahojen kanssa löytää ratkaisuja tavaran kuljetuspalveluiden haasteisiin paikallisten toimijoiden yhteistyön kautta, hyödyntäen digitalisaation mahdollisuuksia. Hankkeessa löydetyt ratkaisut testataan pilotoinnin avulla Iissä, Pudasjärvellä, Limingassa sekä Sievi – Kalajoki alueella. Osa piloteista toteutetaan droonien avulla.
”Kutsumme alueiden yrityksiä, yhteisöjä ja asukkaita pohtimaan omia tavaraliikenteen tarpeita, haasteita ja mahdollisuuksia sekä olemaan yhteyksissä MATAVA-hankkeen vetäjiin”, sanoo hankkeen koordinaattori, Jouni Tanskanen Iin Micropolis Oy:stä.
”Tavoitteenamme on löytää yhteistoimintamalleja, jotka ovat kustannustehokkaita myös harvaan asutuilla seuduilla. Näin käytännöt voivat jatkua paikkakunnilla myös kokeilujen jälkeen”, sanoo Oulun yliopiston yliopisto-opettaja Veikko Pekkala, joka toimii MATAVA-hankkeessa projektipäällikkönä.
Oulun yliopisto hyödyntää asiantuntemustaan ja kokemustaan harvaan asuttujen alueiden logistisista ratkaisuista ja tavaraliikenteeseen liittyvistä digitaalisista alustoista esimerkiksi Horisontti2020 AURORAL -hankkeessa (Lue lisää lähiruokaan liittyvästä kokeilusta jouluna 2023). MATAVA-hankkeessa Oulun yliopisto selvittää alueiden ja kohderyhmien erityispiirteitä ja tarpeita, hahmottelee kuljetuspalvelujen liiketoimintamalleja ja antaa suosituksia kuljetuspalveluiden jatkokehittämiseksi harvaan asutuilla seuduilla.
”MATAVA hanke sopii Oulun yliopiston profiiliin mainiosti: kehitetään uusia digitaalisia ratkaisuja ja toimintamalleja, ja samalla mahdollistetaan harvaan asuttujen seutujen parempi ja tehokkaampi arki”, summaa väylä- ja liikennetekniikan professori Pekka Leviäkangas Oulun yliopistosta.
MATAVA-hankkeessa ovat mukana Oulun yliopiston lisäksi Iin Micropolis Oy, Centria ammattikorkeakoulu ja Oulun ammattikorkeakoulu. Hanketta rahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto. Sen kokonaisbudjetti on 795 000 euroa. Hanke toteutetaan 05/2024–08/2026.