Tietoa opintojen järjestelyistä syyslukukauden alkaessa

Tähän uutiseen olemme koonneet tietoja opiskelijoille opintojen järjestelyistä syyslukukauden 2021 alkaessa. Oulun yliopisto seuraa jatkuvasti koronatilanteen kehittymistä. Voimassa olevat koronaohjeet löytyvät aina yliopiston koronasivulta.

Miten opinnot järjestetään?

Syyslukukaudella 2021 opetusta järjestetään lähiopetuksena, etäopetuksena, monimuoto-opetuksena sekä hybridiopetuksena. Massaluennoissa suositaan etäluentoja. Opetustavasta päättää vastuuopettaja kurssikohtaisesti.

Koronapandemian kehittymistä seurataan jatkuvasti ja kaikissa opinnoissa varaudutaan myös etäopetukseen. Yliopiston koronaohjeita päivitetään keskitetysti yliopiston koronasivulle www.oulu.fi/fi/koronavirus. Opiskelijoiden kannattaa seurata yliopiston viestintää myös Opiskelijalle-sivulla, Tuudossa ja sähköpostissa.

Uusien opiskelijoiden orientoivat opinnot järjestetään kampuksilla, ja lisätietoa niistä päivitetään Opintojen aloittaminen -sivulle.

Mistä saan tietoa, miten kurssi järjestetään?

Opettajat tiedottavat opetusjärjestelyistä kurssikohtaisesti esimerkiksi Moodlessa, Oodissa tai sähköpostitse.

Miten tentit ja osaamisen arviointi järjestetään?

Opintojakson vastuuopettaja päättää opetus- ja arviointitavasta sekä tiedottaa niistä opiskelijoita. Osaamisen arviointi tehdään pääsääntöisesti käyttäen sähköistä tenttijärjestelmää Examia tai vaihtoehtoisia arviointitapoja. Yleisiä tenttejä ja paperitenttejä kampuksilla järjestettäessä huolehditaan turvallisuudesta.

Miten koronaturvallisuus huomioidaan kampusopetuksessa?

Opetusta yliopiston tiloissa järjestettäessä huomioidaan voimassa olevat turvallisuusohjeet. Suuria osallistujamääriä samassa opetustilassa vältetään. Lähiopetuksessa jaetaan ja käytetään aina suu-nenäsuojaimia. Massaluennoissa suositaan etäluentoja.

Miten voin omalla käytökselläni tehdä opiskeluympäristöstä turvallisen?

Jokainen kampuksella liikkuja voi itse vaikuttaa siihen, että opiskelu on turvallista itselle ja muille. Oulun yliopisto suosittelee koronarokotusta opiskelijoille ja henkilökunnalle.

Kampuksilla kaikkien on noudatettava yhteisiä turvallisuusohjeita:

• Kampuksille ei saa tulla sairaana tai epäiltäessä koronavirustartuntaa. Jos saat oireita, pysyttele kotona ja hakeudu koronatestiin.
  • Vältä lähikontakteja.
  • Huolehdi säännöllisestä ja huolellisesta käsihygieniasta.
  • Käytä suu-nenäsuojainta vähintään niissä tilanteissa, joissa lähikontaktien välttäminen on vaikeaa, sekä aina lähiopetuksessa.
  • Käytä Koronavilkku-sovellusta.

Miten yliopisto on auki? Voinko opiskella yliopistolla itsenäisesti?

Opiskelijana voit opiskella kampuksilla itsenäisesti, kunhan muistat turvallisuusohjeet. Kampusten aukioloajat voi tarkistaa täältä. Ulko-ovien ollessa suljettuina opiskelijat pääsevät kampuksille 24/7-kulkukortilla.

Katso kirjaston palvelut koronavirustilanteessa.

Tietoa kampusten ravintoloiden aukioloajoista löytyy ravintoloiden sivuilta.

Opinnot takkuavat. Keneltä saan tukea?

Oman koulutusalan kysymyksissä ohjausta antavat omassa tutkinto-ohjelmassa ensisijaisesti omaopettajat ja koulutuksen lähipalvelutiimissä oman tutkinto-ohjelman koulutussuunnittelija sekä yksittäisen kurssin kohdalla kurssin opettaja. Yleisessä opiskeluun, opintoneuvontaan ja tutkinnon suorittamiseen liittyvissä asioissa ole yhteydessä tiedekunnan koulutuksen lähipalvelutiimiin.

Yliopisto tarjoaa myös opiskelu- ja uraohjausta. Voit varata ajan opiskelu- ja uraohjaukseen, kun haluat keskustella esimerkiksi opintoihin, urasuunnitteluun, työnhakuun ja työllistymiseen liittyvistä kysymyksistä.

Yliopiston opintopsykologit tarjoavat ohjausta esimerkiksi opiskelutaitoihin, ajankäyttöön, jaksamiseen ja stressiin tai esiintymisjännitykseen liittyvissä kysymyksissä. Yksilöohjauksen lisäksi opintopsykologit järjestävät myös monipuolisia kursseja ajanhallintaan ja opiskelutaitoihin.

Lisätietoja opintojen tuen palveluista

Viimeksi päivitetty: 4.4.2022