Tulossa MOOC – kaikille avoimet verkko-opinnot

Tänä keväänä julkaistaan kaksi ensimmäistä MOOCia Oulun yliopistossa. Ilmasto mielessä ja kielessä -MOOC antaa eväitä ilmastonmuutoksen aiheuttamien tunteiden tunnistamiseen ja huomioimiseen osana rakentavaa ilmastovuorovaikutusta. Persuasive Systems Design -MOOC puolestaan auttaa ymmärtämään, miten informaatioteknologialla pyritään vaikuttamaan ajatteluun. Mutta mitä ne MOOCit sitten ovat ja mitä ne Oulun yliopistossa tarkoittavat?

MOOCit (Massive Open Online Course) ovat kaikille avoimia verkko-opintojaksoja, joita voi suorittaa täysin omassa aikataulussa. MOOC-opinnot tarjoavat mahdollisuuden tutustua Oulun yliopiston erinomaiseen koulutustarjontaan.

MOOCeissa käsitellään suuria opiskelijamääriä kiinnostavia aiheita. Omat MOOCit perustuvat aiheiltaan aina Oulun yliopiston opetukseen ja tutkimukseen. MOOC-opinnoissa voi esimerkiksi tutustua Oulun yliopistossa tehtävään uniikkiin tutkimukseen, perehtyä uuteen, ajankohtaiseen ilmiöön tai vaikkapa kurkistaa itselle vielä vieraan tieteenalan opintoihin matalalla kynnyksellä.

Oulun yliopistossa on linjattu, että omat MOOCit ovat täysin ilmaisia ja avoimia kaikille eikä niihin ole pääsyvaatimuksia. Periaatteessa kuka tahansa, jolla on internet-yhteys, voi opiskella Oulun yliopiston MOOC-opintoja ja saada suorituksestaan virallisen opintosuoritusotteen ja opintopisteet täysin maksutta.

Oulun yliopiston MOOCit tähtäävät erinomaiseen opiskelukokemukseen. Opiskelu on joustavaa, sillä opiskelun voi aloittaa koska tahansa, ja edetä voi niin nopeasti tai verkkaisesti kuin itse haluaa. Vaikka MOOC-opiskelu on itsenäistä, se ei ole passiivista tiedon vastaanottamista. Oulun yliopiston MOOCit suunnitellaan oppiminen edellä, oppijan aktivoimista ja etenemisen ohjausta korostaen.

Tänä keväänä julkaistavien ensimmäisten MOOCien Ilmasto mielessä ja kielessä -MOOC ja Persuasive Systems Design -MOOC avulla on tunnistettu, mitä kaikkea laadukkaan MOOCin tekemisessä tulee ottaa huomioon. Ratkaistavia asioita kuitenkin edelleen löytyy, jotta Oulun yliopiston MOOC-toimintamalli saadaan kirkastettua. Tämän työn etenemisestä ja tuloksista kerrotaan lisää kevään mittaan.

Stay tuned - pysykäähän kuulolla!

Kirjoittajat Tiina Vertanen ja Suvi Kauppi koordinoivat Oulun yliopiston MOOC-työtä ja sen kehittämistä.

Viimeksi päivitetty: 2.3.2023