Tutkijoiden yö valtaa Linnanmaan kampuksen 29. syyskuuta

Tutkijoiden yötä vietetään Oulun yliopistossa tänäkin syksynä! Perjantaina 29. syyskuuta tutkijamme tarjoavat runsaan kattauksen monipuolista nähtävää, koettavaa ja tekemistä kaikenikäisille.

Tutkijoiden yö on koko perheen monitieteinen tapahtuma, jossa tuodaan esille tutkijoita ja heidän työtään sekä tieteen merkitystä arjessamme. Tapahtumassa tiede esittäytyy työpajoissa, näyttelyissä ja yleistajuisissa esityksissä.

Monien aiemminkin Tutkijoiden yöhön osallistuneiden työpajojen ja esittelypisteiden lisäksi mukana on muun muassa tekoälyyn, biojätteen hyödyntämiseen, kekriperinteeseen ja unelmien Ouluun liittyvät työpajat.

Yleistajuisissa tiedeluennoissa esitellään visioita kiertotaloudesta, valaistaan Hartaanselän asuntomessualueen historiaa ja perehdytään sarkasmiin.

Vielä kerran: Ortotopologian lopulliset alkeet

Tutkijoiden yössä järjestetään myös suosittu Ortotopologian lopulliset alkeet -näytelmä, joka kertoo edesmenneestä pseudotieteilijästä ja ortotopologian dosentista Aapo Heikkilästä. Maksuton näytös pidetään salissa L1 klo 18. Lippuja esitykseen on rajattu määrä ja niitä jaetaan klo 17 alkaen pääaulassa Tutkijoiden yön infopisteellä. Näytelmän kesto on 1h 15 min.

Illan päätteeksi esiintyy Talent Suomi -ohjelmasta (2021) tuttu multi-instrumentalisti Julius Rantala Agorassa klo 20.

Tapahtuma-alueena on yliopiston Linnanmaan kampus ja yliopiston kasvitieteellinen puutarha. Potnapekka kuljettaa yleisöä maksutta kampuksen ja puutarhan välillä non-stop klo 17–21.

Humus-kuppila ja Cafe Hub palvelevat kävijöitä klo 17–21.

Tutkijoiden yön ohjelma Linnanmaalla

Sodankylässä kurkistellaan tähtitaivaalle

Tutkijoiden yö tarjoaa ohjelmaa myös Sodankylän Geofysiikan Observatoriossa. Yleisöluennoilla kuullaan avaruuden kauneimmasta värinäytelmästä, revontulista, katsellaan upeita kuvia ja videoita ja tutkijat vastaavat yleisöä askarruttaviin kysymyksiin.

Tapahtumassa esitellään myös uuden EISCAT_3D-sirontatutkan toimintaa. Sään salliessa yleisö voi kokeilla yötaivaan kuvausta kameralla.

Observatorion kansainvälisten tutkijoiden tutkimusesittelyt ovat englanniksi. SGO:n ohjelma varmistuu syyskuun aikana.

Tutkijoiden yöhön Linnanmaalla ja Sodankylässä on vapaa pääsy.

Tutkijoiden yö on koko Euroopan laajuinen ja Suomen suurin tiedetapahtuma, jota vietetään perinteisesti syyskuun viimeisenä perjantaina. Oulun yliopistossa Tutkijoiden yö järjestetään nyt kuudetta kertaa.

Tervetuloa Tutkijoiden yöhön!

Viimeksi päivitetty: 13.9.2023