Tutkimus, liiketoiminta ja kansainvälisyys lyövät kättä FMT-päivänä 24.11.2020

Miten tutkimus auttaa luomaan uutta liiketoimintaa? Mistä löytyisi uusia yhteistyökumppaneita? Millaista apua on tarjolla kansainvälistymiseen?

Nivalassa 24.11. järjestettävä Tulevaisuuden tuotantoteknologiat (FMT) -päivä esittelee alan uusinta tutkimusta ja tulevaisuuden näkymiä. Myös yritysten liiketoimintamahdollisuudet ja kansainvälisyys ovat vahvasti esillä. Tapahtuma tarjoaa samalla yrittäjille, tutkijoille, asiantuntijoille ja opiskelijoille tilaisuuden verkostoitua.

ELME Studion avoimet ovet tarjoaa aamupäivän aikana tilaisuuden tutustua Nivalan Teollisuuskylässä sijaitsevaan teknologiaympäristöön. FMT-ryhmän ja ELME Studion asiantuntijat ovat paikalla kertomassa ajankohtaisista tutkimustuloksista sekä tiloista ja laitteista.

– ELME Studion tehtävänä on jalkauttaa tietoa ja osaamista alueen teollisuuteen ja yrityksiin. Nyt on mahdollista käydä paikan päällä tutustumassa, millaisessa ympäristössä sitä tehdään, kehittämispäällikkö Jari Tirkkonen kertoo.

Tulevaisuuden tuotantoteknologiat (FMT) -seminaarissa tutkijat ja kansainväliset kumppanit esittelevät uusimpia tutkimustuloksia sekä yritysten kokemuksia muun muassa terästen nopeista lämpökäsittelyistä, metallien 3D-tulostuksesta ja laserhitsauksesta.

– Kone- ja metalliteollisuus on Suomen viennin veturi, ja tällä alueella on paljon alan toimijoita. FMT-ryhmä toimii akateemisen tutkimuksen ja teollisen kehittämisen välissä, joten meiltä löytyy paljon mielenkiintoisia ja konkreettisia esimerkkejä tutkimustuloksista kertomiseen, FMT-ryhmän tutkimusjohtaja Antti Järvenpää toteaa.

FMT-päivässä esitellään visioita sekä käytännön esimerkkejä siitä, mihin kone- ja metalliteollisuudessa ollaan menossa lähitulevaisuudessa. Oppilaitosyhteistyön kautta halutaan tavoittaa myös nuoret sekä alan opiskelijat.

FMT-ryhmä on monialainen tutkimusryhmä, joka tutkii uusimpien valmistusteknologioiden ja materiaalien hyödyntämistä kevyiden ja kestävien rakenteiden suunnittelussa ja valmistuksessa. Ryhmä on osa valtakunnallista Terästutkimuskeskus CASRia (Center for Advanced Steels Research).

Iltapäivän ohjelmassa ovat myös Tuotantoteknologiamessut sekä Business Opportunities -miniseminaari, jossa yrittäjät ja asiantuntijat kertovat kansainvälistymisen mahdollisuuksista.

– NIHAKin kv-palveluiden tarkoitus on tuoda kansainväliset kontaktit ja liiketoimintamahdollisuudet lähelle asiakkaita. Toimimme jo nyt kaiken aikaa kansainvälisessä ympäristössä, ja meillä on maailmalla hyvä yhteistyöverkosto tarjoamassa apua yrityksille, NIHAKin vientiasiantuntija Ari Alakangas toteaa.

Yritystreffeistä kansainvälinen kohtaamispaikka

FMT-päivään on yhdistetty myös Yritystreffit, joilla osallistujat voivat laajentaa omaa kontaktiverkostoaan. NIHAK järjestää tapahtuman nyt kolmatta kertaa yhteistyössä BusinessMaker Solutions Oy:n kanssa. Tällä kertaa mukana on etäyhteyksien kautta osallistujia myös Suomen ulkopuolelta.

– Yritystreffit on tehokas tapa esittäytyä, luoda verkostoja ja hakea yhteistyökumppaneita, sillä yhden illan aikana ehtii olla mukana jopa kymmenessä tapaamisessa, BusinessMakerin toimitusjohtaja Anneli Komi sanoo.

Palautekyselyjen mukaan edellisten yritystreffien osallistujista 65 prosenttia sai tapahtumasta uusia kontakteja ja asiakkaita.

Yritystreffeille voivat osallistua kaikki yritykset toimialaan tai kokoon katsomatta. Ennen tapahtumaa osallistuja pääsee näkemään muut ilmoittautuneet ja sopimaan heidän kanssaan tapaamisia. Osallistuja saa henkilökohtaisen treffiaikataulun, jossa ilta on jaettu 15 minuutin pituisiin tapaamisiin.

Tapahtumassa on mahdollista löytää esimerkiksi asiakkaita, alihankkijoita, kumppaneita tai asiantuntijoita. Mukaan voi kuitenkin lähteä myös ilman ennakkoasetelmia.

– Kun arvostaa kohtaamista itsessään, siitä voi aina syntyä jotain uutta. Kaiken kokoisille yrityksille on elintärkeää luoda verkostoja ja tutustua muihin yrityksiin, Komi sanoo.

Yritystreffeille voi osallistua joko paikan päällä tai etäyhteyden välityksellä. Verkon kautta osallistuva tarvitsee tietokoneen tai mobiililaitteen, jossa on mikrofoni ja kamera. Paikan päälle saapuville järjestetään etätapaamisia varten tietokoneyhteys. Livetapaamiset taas järjestetään turvavälejä noudattaen.

– Olipa tapaamisen muoto mikä hyvänsä, tärkeintä on toisten kohtaaminen. Fokuksessa on aina tuloksellinen kohtaaminen, ja tekniikka on vain mahdollistajana, Komi kiteyttää.

ILMOITTAUTUMINEN 17.11.2020 mennessä

FMT- seminaariin ja Business opportunities – seminaariin lomakkeella TÄSTÄ