Uhanalaisen hömötiaisen vähenemisen taustalla on hakkuista johtuva kohonnut talvikuolleisuus

Hömötiaisen pesimämäärät ovat pudonneet Suomessa kolmannekseen 1970-luvulta. Uuden tutkimuksen mukaan taantuman taustalla on kohonnut talviaikainen kuolleisuus, joka kasvaa varttuneen metsän vähetessä. Tutkimus tarkasteli aihetta ensimmäistä kertaa Suomessa valtakunnalliseen aineistoon perustuen.
Hömötiainen tutkijan kädessä
Tutkijat vinkkaavat, että metsässä kulkiessa voi hömötiaisen pesäpaikka-avuksi nostaa kaatuneita lehtipuupökkelöitä pystyyn. Hömötiainen kuvattu biologian yliopistokurssilla. Kuva Veli-Matti Pakanen / Oulun yliopisto

Tutkimuksessa tarkasteltiin mitkä tekijät vaikuttavat hömötiaisten paikallisiin runsauden muutoksiin Suomessa 2000-luvulla. Hömötiainen luokitellaan Suomessa erittäin uhanalaiseksi lajiksi, koska sen määrät ovat vähentyneet hyvin nopeasti.

Hömötiaiset vähenevät, mutta kilpailijoista tai saalistajista ei ole merkittävää haittaa

Oulun yliopiston pitkäaikaisseurannan perusteella hömötiaisen talvikuolleisuus on kasvanut merkitsevästi, ja se selittää valtaosan lajin vähenemisestä.

– 1980- ja 1990-luvulla noin 65 prosenttia vanhoista hömötiaisista selvisi hengissä talvesta, mutta 2010-luvulle tultaessa niiden hengissä säilyvyys oli pudonnut noin 55 prosenttiin, kertoo yliopisto-opettaja Veli-Matti Pakanen Oulun yliopistosta.

Hömötiaisten vähenemisen on monesti spekuloitu johtuvan mahdollisten kilpailijoiden, tali- ja sinitiaisen, tai ajoittaisen pesäsaalistajan, käpytikan, runsastumisesta.

– Tutkimuksessamme emme löytäneet mitään viitteitä, että näillä lajeilla olisi negatiivisia vaikutuksia hömötiaismääriin, ja suurin syy hömötiaisen vähenemiseen onkin tulosten perusteella metsän laadussa, pohtii yli-intendentti Aleksi Lehikoinen Helsingin yliopiston Luonnontieteellisestä keskusmuseosta, Luomuksesta ja Suomen Luontopaneelista.

Hömötiaismäärät säilyivät parhaiten keskitalvesta kevättalveen alueilla, joilla oli enemmän varttunutta metsää.

– Tuloksemme tukevat käsitystä, että varttuneen metsän määrän väheneminen lisääntyneiden hakkuiden myötä ovat hömötiaisten kohonneen kuolleisuuden ja kannanlaskun taustalla, selventää Lehikoinen .

Varttuneen, puustoltaan yli 80-vuotiaan, metsän osuus on vähentynyt Luonnonvarakeskuksen valtakunnan metsien inventointien mukaan Suomessa 32 prosentista (vuosina 1996–2003) 27 prosenttiin (2014–2018). Valtakunnallisten pesimäaikaisten seurantojen mukaan hömötiaiset säilyivät 2000-luvulla parhaiten alueilla, jossa oli tarkastelujakson alussa suurin metsäpeittävyys.

Tutkijat ehdottavat, että hakkuumäärien vähentäminen ja jatkuvan kasvatuksen metsätalous voisivat auttaa lajin kannanlaskun pysäyttämistä. Molemmat toimenpiteet kasvattaisivat myös hiilinieluja ja torjuisivat ilmastonmuutosta.

Helsingin yliopiston vetämässä tutkimuksessa oli mukana tutkijoita useista Suomen yliopistoista ja tutkimuslaitoksista.

Uusi tutkimus julkaistiin kansainvälisessä Forest Ecology and Management -sarjassa: Population collapse of a common forest passerine in northern Europe as a consequence of habitat loss and decreased adult survival

Lue myös: Kymmenien vuosien tutkimus vahvistaa: hömötiaisten vähenemisen suurin syy metsähakkuut – pökkelöt elinehto erittäin uhanalaiselle lajille

Viimeksi päivitetty: 2.10.2024