“UNIC antoi minulle mahdollisuuden olla yhteydessä ihmisiin ympäri Eurooppaa” – UNIC-opiskelijaedustajan matka Corkiin

UNIC-opiskelijaedustaja Jarno Slendebroek vieraili University College Corkissa Irlannissa ja koki uuden näkökulman opiskelijakultuuriin ja Euroopan unionin päätöksentekoon. Tässä matkakertomuksessa Jarno kertoo englanniksi, mitä hän oppi matkan aikana sekä millaisia eroja eurooppalaisten yliopistojen välillä on.
Kuvassa UNIC-opiskelijaedustaja Jarno irlantilaisten opiskelijoiden ja EU:n lipun kanssa.
Oulun yliopiston UNIC-opiskelijaedustaja Jarno Slendebroek (toinen vas.) osallistui Corkissa Irlannissa Model EU -tapahtumaan ja verkostoitui kansainvälisten opiskelijoiden kanssa.

Matkustin helmikuun lopulla Oulusta Corkiin ja osallistuin University College Corkin (UCC) väittelyjärjestön isännöimään Model EU -tapahtumaan. Tapahtumaan oli kutsuttuna kaikkien Irlannin yliopistojen väittely-yhteisöt ja poliittiset järjestöt sekä meidät kaikki UNIC-opiskelijaedustajat. Paikalla ollut ryhmä koostui opiskelijoista ympäri Irlantia sekä monista kansainvälisistä opiskelijoista, joita Eurooppa-yliopisto UNIC yhdistää. Mielestäni tapahtuma oli mahtava tilaisuus oppia yhteisöjen ja järjestöjen merkityksestä irlantilaisessa korkeakoulutuksessa sekä nähdä, kuinka UCC eroaa tai on samanlainen kuin Oulun yliopisto. Lisäksi oli hienoa, että opin Euroopan unioni rakenteista varsinkin nyt, kun EU-vaalit ovat tulossa kesäkuussa.

Opiskelijoiden tilat kampuksilla hämmästyttävät minua kerta toisensa jälkeen näin hollantilaisena opiskelijana Oulussa. Useimmissa Alankomaiden yliopistoissa ei esimerkiksi ole tarpeeksi opiskelutiloja. Kampuksilla on vain kallista kahvia ja yleensä tarjolla olevat tilat ovat vanhanaikaisia. Oulu ja UCC poikkeavat tilojen suhteen hollantilaisista yliopistoista: molempien yliopistojen tilat ovat uusia ja molempien kampuksilla on tiloja, jotka ovat täysin suunnattuja opiskelijoiden ja opiskelijajärjestöjen tarpeisiin. Tällaisia tiloja ovat esimerkiksi meillä täällä Oulussa Tellus ja kahvilat. UNICn tarjoama tilaisuus vierailla UCC:n kampuksella ja tavata muita opiskelijoita saa minut arvostamaan Oulun tarjontaa, mutta erityisesti vierailu sai minut huomaamaan, mitä asioita aikaisemmissa yliopistoissa Alankomaissa pitäisi muuttaa.

Oppimista vuorovaikutuksen kautta irlantilaisten opiskelijoiden kanssa

Mielestäni oli erittäin arvokasta, että monet irlantilaiset opiskelijat osallistuivat Model EU -tapahtumaan. Heidän kertomustensa ja mielipiteidensä ansiosta sain uusia näkökulmia irlantilaiseen politiikkaan sekä siihen, millaista on olla opiskelija Irlannissa. Esimerkiksi oli erittäin mielenkiintoista kuulla, että Irlannissa ei ole äärioikeistopuolueita tai isoa siirtymää äärioikeiston kannatukseen, niin kuin muissa Euroopan maissa, mukaan lukien Suomessa ja Alankomaissa. Lisäksi opin kuinka vaikeaa ja kallista on löytää asunto Irlannissa, oli kyse sitten opiskelijoista tai muusta väestöstä. Keskustelimme myös irlantilaisten yliopistojen maineesta. Suomessa ja Alankomaissa yliopistot ovat samalla viivalla, mutta Irlannissa hierarkia korkeakoulujen välillä on suurempi. UNICn ansiosta sain mahdollisuuden olla yhteydessä ihmisiin ympäri Eurooppaa ja sain näkemystä maista, joissa UNIC-yliopistot sijaitsevat.

Koska EU-vaalit ovat tulossa, olen myös ilahtunut siitä, että minulla on nyt laajempi ymmärrys siitä, miten EU-parlamentti toimii. Model EU:ssa simuloimme EU-parlamenttia ja -neuvostoa ja keskustelimme strategisten teknologioiden Eurooppa-alustan sääntelystä (Strategic Technologies for Europe Platform, STEP). Opin kuinka monimutkainen EU:n rakenne on, mutta myös opin ymmärtämään, miten ongelmia ratkotaan ja päätöksiä tehdään. UNIC on osoittanut Euroopan instituutioiden keskinäisen yhtenäisyys kaikkien läpikäydessä saman siirtymän ja sen, että instituutiot työskentelevät yhdessä ratkaistakseen prosessin mukana nousseita haasteita. Yhtenäisyyden tunne ja toisiltamme oppiminen matkan aikana oli Model EU:n kohokohta. Uskon, että jos me haluamme muutosta parempaan suuntaan, niin meidän kannattaisi tehdä se yhdessä eikä yksin.

Haluaisitko lähteä vaihtoon tai tietää lisää Eurooppa-yliopisto UNICsta? Katso Oulun yliopiston UNIC-sivu tai lähetä minulle sähköpostia jslendeb22@student.oulu.fi.

UNIC-opiskelija Jarno Slendebroek Model EU -tapahtumassa Corkissa, Irlannissa.

Jarno Slendebroek
UNIC-opiskelijaedustaja