Uuden sukupolven logistiikkaa rakennetaan Oulussa – Suomeen ensimmäinen vetyrekka

Suomen ensimmäisen vetyrekan hankinta ja käyttöönotto Oulussa on pian todellisuutta: Oulun yliopiston, OSAOn ja Oamkin vihreän siirtymän hankekokonaisuudessa on ensi vuodelle investointivaraus vetyrekan hankintaan. Vetykäyttöinen rekka mullistaa koko kuljetusketjun ja edistää hiilineutraaliuden saavuttamista.

Oulun yliopisto, koulutuskuntayhtymä OSAO ja Oulun Ammattikorkeakoulu ovat aloittaneet yhteistyön vihreän siirtymän hankekokonaisuudessa, joka yhdistää konkreettisesti tutkimuksen, kehityksen ja opetuksen.

Yksi merkittävimmistä investoinneista hankekokonaisuudessa on Suomen ensimmäinen vetyrekka, jonka soveltuvuutta ja roolia logistiikkaketjussa tullaan testaamaan. OSAOssa tutkitaan vetyrekan toimivuutta ja muunneltavuutta erilaisissa kuljetustehtävissä yhteistyössä Oulun yliopiston kanssa.

”Vety- ja sähkökäyttöisellä raskaalla liikenteellä nähdään valtava merkitys hiilineutraaliustavoitteiden saavuttamiselle. Kartoitamme parhaillaan yhdessä vetyrekkavaihtoehtoja ensi vuodelle suunnitellulle hankinnallemme”, kertoo VISIOK – vihreän siirtymän edistäminen koulutuksessa -projektista vastaava projektipäällikkö Marjaana Komi OSAOlta.

Investoinnit tukevat Oulun yliopiston, OSAOn ja Oamkin yhteisiä pyrkimyksiä kehittää ympäristöystävällistä logistiikkaa. Raskaan kaluston siirtyminen vaihtoehtoisiin käyttövoimiin, kuten vetyyn tai sähköön edistää tehokkaasti Suomen tavoitetta vähentää kasvihuonepäästöjä 60 % vuoteen 2030 mennessä.

”Vetyrekka on konkreettinen esimerkki siitä, kuinka voimme yhdistää tutkimuksen, koulutuksen ja kestävän kehityksen tavoitteet”, sanoo toimitusketjujen hallinnan dosentti ja yliopistotutkija Jouni Juntunen Oulun yliopiston kauppakorkeakoulusta.

”Uusiutuvat polttoaineet ovat ympäristön lisäksi myös taloudellinen kysymys. Mikäli emme onnistu vihreässä siirtymässä ensimmäisten joukossa, kansainvälinen taloudellinen kilpailukykymme tulee romahtamaan muualla Pohjois-Euroopassa voimakkaasti laskevien logistiikkakustannusten myötä. Koska Suomi on pitkä maa, korostuu tämä erityisesti Pohjois-Suomessa.”

Uudet oppimisympäristöt valmistavat tulevaisuuden osaajia

Vaihtoehtoisiin käyttövoimiin liittyvien investointien lisäksi kolmen organisaation yhteistyössä kehitetään digitaalisia ja lisätyn todellisuuden oppimisympäristöjä raskaan kaluston huoltoon ja kunnossapitoon, metsäalalle ja sisälogistiikan hallintaan. Osaamistarpeita ja markkinatilannetta selvitetään yhteistyössä yritysten kanssa.

”Yritykset ovat siirtymässä sisälogistiikassa pitkälti automatisoituihin järjestelmiin ja robotiikan hyödyntämiseen. Oppimis- ja demonstraatioympäristöjemme sekä koulutusohjelmiemme tulee vastata muuttuneisiin osaamistarpeisiin”, toteaa projektikoordinaattori Kalle Nuortimo Oamkista.

Uusimmilla teknologioilla päivitettyjä oppimisympäristöjä otetaan käyttöön esimerkiksi uudenlaisissa monialaisissa koulutuksissa, joiden avulla edistetään vihreän siirtymän alojen työllistymistä ja liiketoimintamahdollisuuksia. Oppimisympäristöt tulevat laajasti myös tutkimuskäyttöön.

OSAOn koordinoimalle kolmivuotiselle hankekokonaisuudelle rahoituksen on myöntänyt Pohjois-Pohjanmaan liitto Euroopan aluekehitysrahastosta ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus Euroopan unionin Oikeudenmukaisen siirtymän rahastosta (JTF).

Hankekokonaisuus on valmisteltu Oulun innovaatioallianssi -yhteistyönä ja Oulun kaupunki / BusinessOulu toimii siinä osarahoittajana.

Hankekokonaisuuden kokonaisbudjetti on yli 4 miljoonaa euroa.

Viimeksi päivitetty: 10.9.2024