Uudet dekaanit aloittavat kauppakorkeakoulussa vuoden vaihteessa

Oulun yliopiston kauppakorkeakouluun on valittu dekaani, eli tiedekunnan johtaja, sekä koulutusdekaani vuosille 2022–2025. Uudet dekaanit aloittavat toimissaan 1.1.2022.
A headshot of a woman and a man standing in front of a bright yellow wall.

Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun dekaaniksi on nimetty laskentatoimen professori Janne Järvinen ja koulutusdekaaniksi markkinoinnin professori Satu Nätti. Molemmat ovat Oulun yliopiston alumneja ja heillä on pitkä työhistoria kauppakorkeakoulun palveluksessa.

Dekaaniksi nimitetty Janne Järvinen toimi edellisellä nelivuotiskaudella kauppakorkeakoulun koulutusdekaanina. Sitä ennen hän on toiminut kauppakorkeakoulussa tutkimusyksikön johtajana. Dekaanin saappaisiin hän astuu hyvillä mielin, sillä kauppakorkeakoulu on loistavassa kunnossa: koulutuksen tulokset ovat vahvoja ja henkilökunnan työtyytyväisyys on kyselyn perusteella korkealla tasolla.

– Erityisesti mieltä lämmittää syksyn RAE-arviointi, jossa kansainvälinen arviointipaneeli arvioi tutkimuksemme erittäin korkeatasoiseksi, Järvinen kertoo.

Myös koulutusdekaanin tehtävässä aloittava Satu Nätti suhtautuu odottavaisin mielin tulevaan kauteen. Hän on aiemmin toiminut kandidaatin tutkinto-ohjelman johtajana sekä tutkimusyksikön johtajana kauppakorkeakoulussa. Koulutusdekaanin tehtävän myötä hän odottaa saavansa uutta perspektiiviä yliopistomaailmaan ja koulutuksen johtamiseen.

Panostusta yhteistyön ja kansainvälistymisen kehitykseen

Koronapandemia laittoi keväällä 2020 toimintatavat uusiksi ja nopeutti digiloikan ottamista yliopistoissa. Kauppakorkeakoulun käsillä olevat haasteet liittyvätkin pitkälti siihen, miten opetussisältöjä ja -menetelmiä uudistetaan ja kehitetään pandemian jälkeiseen aikaan sopiviksi.

– Isoimpana haasteena on ainakin aluksi se, miten tilannetta saadaan vakiinnutettua opetuksen osalta sekä opettajien että opiskelijoiden näkökulmasta tilanteen rauhoituttua, pohtii Nätti.

Nätin toiveena on olla tukena ja apuna opetustyön kehittämisessä. Erityisesti hän toivoo voivansa vaikuttaa opetustyön yhteisöllisyyteen, jonka avulla opettajat saavat konkreettista tukea työhönsä toisiltaan. Vertaistuen avulla opetuksen laatu pysyy korkeana kasvavista vaatimuksista ja opiskelijamääristä huolimatta.

Mahdollisuuksia tuleva dekaani ja koulutusdekaani näkevät erityisesti yhteistyössä ja kansainvälistymisessä. Erilaiset kansalliset ja kansainväliset yhteistyökuviot tarjoavat mielenkiintoisia mahdollisuuksia opetukseen ja tutkimukseen. Kansainvälistyminen on samalla myös haaste, jonka eteen dekaanit ovat valmiita tekemään töitä.

Kauppakorkeakoulun tulevaisuus näyttäytyy molemmille valoisana. Opetus ja tutkimus ovat kehittyneet nopeasti erityisesti AACSB-akkreditoinnin myötä, jonka Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu sai ensimmäisten pohjoismaisten kauppakorkeakoulujen joukossa vuonna 2013. Järvinen muistuttaa, että avain menestykseen löytyy ihmisistä, jotka kauppakorkeakoulussa opiskelevat ja työskentelevät.

– Toivoisin luovani edellytyksiä ja mahdollisuuksia siihen, että henkilökuntamme voisi keskittyä korkeatasoiseen tutkimukseen ja sitoutua pitkäjänteiseen opetuksen kehittämiseen.

Viimeksi päivitetty: 13.1.2022