Uusi kansainvälinen kestävän kaivostoiminnan maisterikoulutus alkaa

Oulun yliopistossa alkaa tänä syksynä uusi kestävään kaivostoimintaan kouluttava maistereiden koulutus. Koulutus on kansainvälinen: opiskelijat tulevat 11 maasta ja koulutusta antavat yhteistyössä neljä yliopistoa eri maista. Opiskelijat suorittavat koulutuksessa yliopistojen välisen maisterin yhteistutkinnon.
Uuden kestävän kaivostoiminnan maisterikoulutuksen opiskelijaryhmä

Kestävän kaivostoiminnan rikastustekniikkaan keskittyvä maisteriohjelma on saanut rahoituksen Euroopan unionin Erasmus+ Mundus -ohjelmasta. Kyseessä on ensimmäinen tästä ohjelmasta rahoitettu koulutus, jota Oulun yliopisto koordinoi. Muut keskeiset yhteistyöyliopistot ovat Leobenin yliopisto Itävallasta, Zagrebin yliopisto Kroatiasta ja Federico Santa Marian teknillinen yliopisto Chilestä.

”Maisteriohjelmamme sai ilahduttavasti noin 200 hakemusta, vaikka koulutus järjestetään vasta ensimmäistä kertaa eli ohjelma selvästi kiinnostaa. Koulutuksen aloittaa nyt 21 opiskelijaa”, kertoo professori Saija Luukkanen Oulun yliopiston kaivannaisalan tutkimusyksiköstä Oulu Mining School.

Nyt alkavalla Erasmus+ Mundus -rahoituksella uusia opiskelijoita otetaan ohjelmaan neljä kertaa. Luukkasen mukaan tarkoitus on kuitenkin jatkaa ohjelmaa sen jälkeenkin.

Opinnot yhteistyöyliopistoissa

Kaksivuotisen maisteriohjelman opiskelijat opiskelevat ensimmäisen lukukauden eli syyskauden 2022 Oulun yliopistossa, kevätlukukauden 2023 Leobenin yliopistossa Itävallassa sekä syyslukukauden 2023 Zagrebin yliopistossa Kroatiassa tai Federico Santa Marian teknillisessä yliopistossa Chilessä.

Neljännen lukukauden eli kevään 2024 aikana heidän on tarkoitus tehdä opinnäytetyönsä maisteriohjelmaan osallistuvissa yrityksissä ja muissa kumppanilaitoksissa. Kumppaneina ohjelmassa on 23 kaivosalan yhtiötä ja seitsemän tutkimuslaitosta tai yliopistoa.

Koulutus muun muassa perehdyttää monipuolisesti nykyaikaisiin kaivos- ja rikastusprosesseihin sekä kaivostoimintaan liittyviin ympäristökysymyksiin, niiden ratkaisumahdollisuuksiin ja kiertotalouteen.

Maisterikoulutukseen valitut ovat suorittaneet hyvällä menestyksellä kandidaattitason tutkinnon soveltuvilta aloilta, esimerkiksi rikastus-, kemian- tai prosessitekniikasta.

Oulu Mining School on jo aiemmin kouluttanut kansainvälisiä opiskelijoita Mineral resources and sustainable mining -maisteriohjelmassa vuodesta 2018. Ohjelmassa on geotieteiden sekä kaivos- ja rikastustekniikan opintolinjat. Ohjelmaan on lisätty tänä vuonna uutena Arctic mineral resources -suunta, jota koordinoi Luulajan teknillinen yliopisto. Kumppanina on Oulun yliopiston lisäksi Tanskan teknillinen yliopisto. Opiskelijat suorittavat ohjelmassa yliopistojen välisen yhteistutkinnon.

Viimeksi päivitetty: 19.6.2024