Uusi ohje vilppitapausten ehkäisemiseen ja käsittelemiseen

Oulun yliopiston rehtori on hyväksynyt uudet ohjeet vilppitapausten ehkäisemiseen ja käsittelemiseen 3.7.2024 ja päätös on astunut voimaan 1.8.2024. Ohjeen tarkoituksena on ehkäistä vilpillistä menettelyä sekä antaa ohjeet vilppitapausten käsittelyä varten.

Ohjetta sovelletaan kaikkiin Oulun yliopiston tutkinto-opiskelijoihin, väitöskirjatutkijoihin ja kansainvälisiin vaihto-opiskelijoihin sekä soveltuvin osin erillisiä opintoja, avoimia yliopisto-opintoja tai täydennyskoulutuksen opintoja suorittaviin opiskelijoihin. Ohje koskee Oulun yliopistossa tehtyjä opintosuorituksia ja kandidaatin, maisterin ja lisensiaatin opinnäytetöitä. Myös esitarkastusvaihetta edeltäviin väitöskirjan yhteenvedon käsikirjoitukseen ja osatöihin kohdistuvat Hyvän tieteellisen käytännön loukkausepäilyt käsitellään tämän ohjeen mukaisesti.

Ohjeessa määritellään vastuut hyvään tieteelliseen käytäntöön perehdyttämisestä, annetaan esimerkkejä vilpillisestä toiminnasta, kuvataan yliopiston toimia plagioinnin ehkäisemiseksi, sekä määritellään vilppiepäilyistä ilmoittamisen ja tutkinnan periaatteet. Vilppitapauksia koskevat päätökset ja niihin liittyvä muu aineisto arkistoidaan kirjaamoon.

Uudistettu ohje vilppitapausten ehkäisemiseen ja käsittelemiseen Oulun yliopistossa löytyy Koulutuksen eettiset periaatteet ja vilppitapausten käsittely -sivulta.

Tutustu ohjeeseen suomeksi tai englanniksi:

Viimeksi päivitetty: 26.8.2024