Uusi suositus yhdenmukaistaa iäkkäiden toimintakyvyn arviointia ja edistää kuntouttavan hoitotyön kehittämistä

Kansallisen TOIMIA-verkoston julkaiseman suosituksen tavoitteena on varmistaa yhtenäisten ja luotettavien toimintakyvyn arviointimenetelmien käyttö iäkkäiden hoitotyön palveluissa, palveluntuottajasta riippumatta. Suositus edistää myös hoitotyön valtakunnallista kehittämistä ja sen vaikuttavuuden ja kustannusvaikutusten seurantaa.

”Väestön ikääntyessä on yhä tärkeämpää löytää luotettavia mittareita toimintakyvyn arviointiin ja kehittää hoitotyötä tutkitun tiedon varassa”, toteaa suositustyöryhmän puheenjohtaja, Oulun yliopiston tutkijatohtori Sinikka Lotvonen.

”Luotettavilla mittareilla kerättyä toimintakykytietoa voidaan myös hyödyntää iäkkäiden toimintakykyä tukevien ja edistävien käytäntöjen kehittämisessä, tieteellisessä tutkimuksessa sekä sosiaali- ja terveysalan koulutuksessa.”

Suositukseen on valittu mittareita kaikilta toimintakyvyn osa-alueilta. Toimintaympäristön mukaan arvioinnissa voidaan käyttää RAI-arvioinnin (Resident Assessment Instrument) mittareita tai muita toimintakyvyn arvioinnin mittareita.

Suosituksen laatineet asiantuntijat toimivat Iäkkäiden toimintakyky -asiantuntijaryhmässä, joka on osa kansallista Toimintakyvyn mittaamisen ja arvioinnin asiantuntijaverkostoa (TOIMIA). Verkostossa on mukana noin 60 eri organisaatiota, ja sen toimintaa koordinoi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Toimintakyvyn arviointi iäkkäiden kuntoutumista edistävässä hoitotyössä TOIMIA-suositus
Toimintakyvyn mittaamisen ja arvioinnin kansallisen asiantuntijaverkosto (TOIMIA)
TOIMIA-tietokanta

Viimeksi päivitetty: 22.8.2024