Uusi yhteishanke COCOBIN kehittää kilpailukykyisiä biopohjaisia päällysteitä, sideaineita ja liimoja pakkauksiin ja muihin sovelluksiin

Suomalaiset tutkimusorganisaatiot ovat käynnistäneet Oulun yliopiston johdolla yritysten kanssa kaksivuotisen COCOBIN-hankkeen, jonka tavoitteena on kehittää biopohjaisia päällystedispersioita, sideaineita ja liimoja pakkauksiin, kuitukankaisiin ja hiontamateriaaleihin. Business Finlandin osarahoittaman hankkeen kokonaisbudjetti on 8,7 miljoonaa euroa ja laajassa hankkeessa on mukana 15 eri organisaatiota.

Synteettisiä, öljypohjaisia polymeerejä käytetään edelleen laajasti erilaisissa pakkaus- ja liimasovelluksissa. COCOBIN-hankkeen tavoitteena pienentää dispersiopäällysteiden, sideaineiden ja liimojen hiilijalanjälkeä, parantaa niiden kierrätettävyyttä ja vähentää jätettä kehittämällä biopohjaisia monikomponenttimateriaaleja. Hankkeessa selvitetään ja pilotoidaan erilaisten luonnon vahojen ja polyestereiden hyödyntämistä yhdessä selluloosa- ja hemiselluloosamateriaalien kanssa kuitupakkausten ja -kankaiden päällysteisiin ja erilaisiin liimoihin. Hanke keskittyy erityisesti biopohjaisten dispersiopäällysteiden ja liimojen toimintaan ja ominaisuuksiin sekä raaka-aineiden saatavuuteen ja kustannustasoon liittyviin haasteisiin, jotka rajoittavat edelleen biopohjaisten materiaalien laajamittaista käyttöä. Lisäksi hankkeessa selvitetään uusien materiaalien elinkaari- ja ympäristövaikutuksia.

Projektin tieteellinen johtaja, professori Henrikki Liimatainen, toteaa että "Hankkeen tärkeänä tavoitteena on yhdistää erilaisia, laajasti saatavilla oleviin raaka-aineisiin perustuvia biomateriaaleja kuten vahoja ja biopohjaisia uutteita selluloosa- ja hemiselluloosamateriaaleihin, niin että kehitettävät formulaatiot ovat sekä teknisesti toimivia, ympäristön kannalta kestäviä ja kustannustehokkaita.”

COCOBIN-hankkeessa ovat mukana yrityspartnereina KCL, Metsä Board, Mirka, UPM, Valmet, Kemira, CH-Polymers ja CH-Bioforce, jotka kehittävät teollisia prosesseja ja käyttökohteita uusille, biopohjaisille materiaaleille yhteistyössä Oulun yliopiston, Tampereen yliopiston, Itä-Suomen yliopiston, LUT-yliopiston, VTT:n, Luonnonvarakeskuksen (LUKE) ja Åbo Akademin kanssa. Yritykset edustavat koko arvoketjua biopohjaisista raaka-ainetoimittajista pakkauspaperin ja -kartongin valmistajiin, kemikaalien, polymeeridispersioiden ja sideaineiden sekä liimojen ja hiontatuotteiden valmistajiin sekä prosessiteknologian ja koneiden toimittajiin.

”Teollisuuden koko arvoketjun on oltava mukana edistämässä siirtymää biopohjaisiin ja energiatehokkaisiin tuotteisiin ja prosesseihin, Valmet on laite- ja automaatiovalmistajana merkittävässä roolissa edistämässä tätä kehitystä COCOBIN projektin kautta”, toteaa projektin ohjausryhmän puheenjohtaja, kehityspäällikkö Olli Tuovinen Valmetilta.

Tutkimusorganisaatiot tekevät projektissa laajaa kansainvälistä yhteistyötä muiden tutkimusryhmien kanssa. Projektivalmistelua on tukenut kestävää kehitystä edistävän, avoimen innovaatiotoiminnan kehitysyhtiö CLIC Innovation. Projekti on mukana Business Finlandin kolmessa Veturi-ohjelmassa: Valmetin Beyond Circularity, Mirkan Shape ja Metsä Boardin ExpandFibre -ohjelmissa.

Lisätietoja:
Professori Henrikki Liimatainen