Yhteishaku Oulun yliopistoon alkaa – oppimistieteiden ja varhaiskasvatusalan koulutus laajenee

Vuosittainen korkeakoulujen toinen yhteishaku alkaa 16.3. ja jatkuu 30.3.2022 klo 15 saakka. Oulun yliopistossa on haettavana yhteensä yli 2700 opiskelupaikkaa eri tieteenalojen tutkinto-ohjelmiin.
Kolme opiskelijaa seisoo avannossa. Edustalla pipopäinen mies on silmät kiinni. Hänen takanaan tummahiuksinen nainen ja tummahiuksinen mies juttelevat.

Uusia aloituspaikkoja on kohdistettu humanistisille ja kasvatustieteiden aloille, luonnon-, lääke- ja kauppatieteisiin, psykologiaan, tekniikkaan sekä tietojenkäsittelyyn ja tietoliikenteeseen.

Eniten uusia aloituspaikkoja, 35, on tietojenkäsittelytieteen tutkinto-ohjelmassa. Lisäys perustuu arvioon osaajien tarpeesta työelämässä ohjelmisto- ja tietoteknologiateollisuudessa valmistumisen jälkeen.

Ylioppilastodistuksen perusteella yliopistoon pääsee keskimäärin 70 prosenttia hakijoista tutkinto-ohjelmasta riippuen. Touko-kesäkuussa järjestetään lisäksi valintakokeet yliopistoon pyrkiville hakijoille.

Uutena hakukohteena Suomen ensimmäinen oppimistieteiden tutkinto-ohjelma

Ensimmäisenä Suomessa Oulun yliopistossa alkaa uusi ainutlaatuinen oppimistieteiden tutkinto-ohjelma. Oppiminen on keskeistä kaikessa ihmisen toiminnassa ja vuorovaikutuksessa.

Uudessa tutkinto-ohjelmassa voi opiskella oppimisen, ohjaamisen, johtamisen ja tiimityön asiantuntijaksi muuttuvaan työelämään. Digitalisoituvissa muuttuvissa toimintaympäristöissä tarvitaan oppimisen asiantuntijoita.

Uuden koulutuksen ytimessä ovat kasvatuspsykologian sekä oppimis- ja koulutusteknologian opinnot. Alalla on Oulun yliopistossa pitkät tutkimus- ja koulutusperinteet, joihin uusi tutkinto-ohjelma perustuu muiden Oulun yliopiston kasvatusalan tutkinto-ohjelmien ohella.

”Etä- ja monipaikkainen työ lisääntyy, ja työskentelyn tavat monipuolistuvat. Samalla myös oppiminen siirtyy teknologisille alustoille. Oppimistieteiden koulutus vastaa tähän kehitykseen”, kertovat tutkinto-ohjelman suunnittelijat, professori Hanni Muukkonen-van der Meer ja apulaisprofessori Hanna Järvenoja Oulun yliopistosta.

Oppimistieteet (Learning Sciences) on kansainvälisesti monessa maassa vakiintunut koulutusala. Esimerkiksi EU:n alueella on useita Learning Sciences -aiheisia tutkinto-ohjelmia.

Oppimistieteiden kandidaatti- ja maisterikoulutukseen on 32 aloituspaikkaa kevään 2022 yhteishaussa. Oppimistieteiden tutkinto-ohjelmasta valmistutaan kasvatustieteen maisteriksi.

Tutustu uuteen oppimistieteiden tutkinto-ohjelmaan

Tutustu oppimisen huippututkimukseen muun muassa

Myös varhaiskasvatuksen asiantuntijoiden kouluttaminen osana valtakunnallista 1000+ -monimuotokoulutusta jatkuu. Varhaiskasvatustyötä jo tekevät voivat pätevöityä varhaiskasvatuksen opettajiksi tai maisterihaun kautta varhaiskasvatuksen johtajiksi. Oulun yliopisto tarjoaa varhaiskasvatuksen opettajille mahdollisuuden pätevöityä varhaiskasvatuksen erityisopettajiksi erityispedagogiikan maisteriohjelmassa.

Tutustu varhaiskasvatusalan hakukohteisiin:

Varhaiskasvatusalan opettajaksi, kandidaattiohjelmat

Varhaiskasvatusalan johtajaksi, maisteriohjelmat

Varhaiskasvatusalan erityisopettajaksi

Oulun yliopistoon haetaan Opintopolku-verkkopalvelussa.

Viimeksi päivitetty: 15.3.2022