Aineenopettajat ryhmänohjaajina – kerronnallinen tutkimus ryhmänohjaajina toimivien aineenopettajien ammatti-identiteetistä
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
Oulun Lyseon lukio, juhlasali (Kajaaninkatu 3)
Väitöksen aihe
Aineenopettajat ryhmänohjaajina – kerronnallinen tutkimus ryhmänohjaajina toimivien aineenopettajien ammatti-identiteetistä
Väittelijä
Kasvatustieteen maisteri Tiina Rautalin
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Opettajankoulutus, koulu ja yhteiskunta
Oppiaine
Kasvatustiede
Vastaväittäjä
Professori Eero Ropo, Tampereen yliopisto
Kustos
Professori Minna Uitto, Oulun yliopisto
Ryhmänohjaajuus haastaa lukion aineenopettajien ammatti-identiteettiä
Tiina Rautalinin väitöstutkimus on ensimmäinen opettajan ammatti-identiteettitutkimus, jossa tarkastellaan lukion aineenopettajien ammatti-identiteettiä ryhmänohjaajuuden näkökulmasta. Tutkimus avaa tuoreita näkökulmia ja tarjoaa uuden lähtökohdan aineenopettajien ammatti-identiteetistä käytävään keskusteluun. Ryhmänohjaaja on aineenopettaja, joka toimii lähiohjaajana yhdelle opiskelijaryhmälle koko heidän lukioaikansa.
Tutkimus osoittaa ryhmänohjaajina toimivien aineenopettajien ammatti-identiteetin rakentuvan jatkuvasti suhteissa ja ohjausyhteistyössä. Keskeistä ammatti-identiteetin rakentumisessa ovat henkilökohtaiset elämäntapahtumat, aineenopettajuuden ja ryhmänohjaajuuden välinen rajankäynti sekä ryhmänohjaajan ohjaustyön jännitteet. Myös ryhmänohjaajan suhde omaan persoonaan, suhteet opiskelijoihin sekä ohjausyhteistyön muutokset ja kollegiaalinen tuki ohjausyhteistyössä ovat merkityksellisiä ammatti-identiteetin rakentumiselle. Tutkimus havainnollistaa, että ammatti-identiteetin rakentumisessa on kyse epävarmuuden kanssa elämisestä, rajojen tunnistamisesta ja asettamisesta sekä osaavaksi ryhmänohjaajaksi kehittymisestä.
Kerronnallisuus luo tutkimuksen teoreettisen ja menetelmällisen viitekehyksen. Tutkimusaineisto koostuu ryhmänohjaajina toimivien aineenopettajien kertomuksista, jotka on tuotettu vertaisryhmämentoroinnin tapaamisissa lukuvuonna 2015–2016.
”Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lukion aineenopettajat tarvitsevat tukea toimiessaan ryhmänohjaajina”, toteaa Rautalin. ”Tutkimus tarjoaa myös keinoja, joilla heitä voidaan tukea. Tutkimuksessa ehdotetaan, että ohjaus tulisi nähdä osana aineenopettajan osaamista ja se tulisi ymmärtää yhdessä tehtäväksi toiminnoksi. Lisäksi vertaistuki tulisi huomioida ryhmänohjaajina toimivien aineenopettajien työtapana."
Tutkimuksen perusteella tunnistetaan tarve jatkaa keskustelua aineenopettajien ammatti-identiteetistä. Tutkimus tarjoaa ajankohtaista tietoa siitä, että toimiminen ryhmänohjaajana on merkityksellistä aineenopettajien ammatti-identiteetin rakentumiselle. Tämä tieto on hyödyllistä niin koulutuspoliittisille päätöksentekijöille, koulutuksen järjestäjille kuin aineenopettajille.
Tutkimus osoittaa ryhmänohjaajina toimivien aineenopettajien ammatti-identiteetin rakentuvan jatkuvasti suhteissa ja ohjausyhteistyössä. Keskeistä ammatti-identiteetin rakentumisessa ovat henkilökohtaiset elämäntapahtumat, aineenopettajuuden ja ryhmänohjaajuuden välinen rajankäynti sekä ryhmänohjaajan ohjaustyön jännitteet. Myös ryhmänohjaajan suhde omaan persoonaan, suhteet opiskelijoihin sekä ohjausyhteistyön muutokset ja kollegiaalinen tuki ohjausyhteistyössä ovat merkityksellisiä ammatti-identiteetin rakentumiselle. Tutkimus havainnollistaa, että ammatti-identiteetin rakentumisessa on kyse epävarmuuden kanssa elämisestä, rajojen tunnistamisesta ja asettamisesta sekä osaavaksi ryhmänohjaajaksi kehittymisestä.
Kerronnallisuus luo tutkimuksen teoreettisen ja menetelmällisen viitekehyksen. Tutkimusaineisto koostuu ryhmänohjaajina toimivien aineenopettajien kertomuksista, jotka on tuotettu vertaisryhmämentoroinnin tapaamisissa lukuvuonna 2015–2016.
”Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lukion aineenopettajat tarvitsevat tukea toimiessaan ryhmänohjaajina”, toteaa Rautalin. ”Tutkimus tarjoaa myös keinoja, joilla heitä voidaan tukea. Tutkimuksessa ehdotetaan, että ohjaus tulisi nähdä osana aineenopettajan osaamista ja se tulisi ymmärtää yhdessä tehtäväksi toiminnoksi. Lisäksi vertaistuki tulisi huomioida ryhmänohjaajina toimivien aineenopettajien työtapana."
Tutkimuksen perusteella tunnistetaan tarve jatkaa keskustelua aineenopettajien ammatti-identiteetistä. Tutkimus tarjoaa ajankohtaista tietoa siitä, että toimiminen ryhmänohjaajana on merkityksellistä aineenopettajien ammatti-identiteetin rakentumiselle. Tämä tieto on hyödyllistä niin koulutuspoliittisille päätöksentekijöille, koulutuksen järjestäjille kuin aineenopettajille.
Viimeksi päivitetty: 7.11.2024