Animoitu isyys: Disney-isyyden historia. Paternaalisen diskurssin rakentuminen, kehitys ja perintö sekä isyyden esitystavat Walt Disneyn kokopitkissä piirrosanimaatioelokuvissa 1940–1970
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
Linnanmaa L6
Väitöksen aihe
Animoitu isyys: Disney-isyyden historia. Paternaalisen diskurssin rakentuminen, kehitys ja perintö sekä isyyden esitystavat Walt Disneyn kokopitkissä piirrosanimaatioelokuvissa 1940–1970
Väittelijä
MA Aino A. T. Isojärvi
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Humanistinen tiedekunta, Kirjallisuus ja elokuvatutkimus
Oppiaine
Elokuvatutkimus
Vastaväittäjä
Dosentti Outi Hakola, Itä-Suomen yliopisto
Kustos
Professori Kuisma Korhonen, Oulun yliopisto
Animoitu isyys: Disney-isyyden historia
Animoitu isyys: Disney-isyyden historia hahmottelee kokonaisvaltaisen historian Disneyn elokuvissa esiintyville isähahmoille ja isyyden luonnehdinnoille. Tutkimus keskittyy erityisesti kokopitkiin piirrosanimaatioelokuviin, jotka yhtiön perustaja Walt Disney (1901–1966) henkilökohtaisesti hyväksyi tuotantoon. Nämä elokuvat ovat sittemmin luoneet lähtökohdat ja asettaneet standardit nykyisille ja tuleville Disneyn animaatioelokuville, niiden tyylille ja kerronnalle. Disney-elokuvien – etenkin studion prinsessafilmatisointien – naiseuden esitystapoja on analysoitu maailmanlaajuisesti, ja tämä väitös täydentää näitä tutkimuksia tarjoamalla ensimmäisen laajamittaisen tieteellisen avauksen isyysnäkökulmasta.
Hiljattain sata vuotta täyttäneen elokuvayhtiön moninaisia vaiheita tarkasteleva väitös on samalla kattava syväluotaus audiovisuaalisen mediakulttuurin erilaisista muutoksista ja murroksista. Se valottaa, miten länsimainen populaarielokuva on kehittynyt nykyiseen muotoonsa, ja erittelee, mikä vaikutus näillä tulkinnoilla on ollut yleisöön eri aikoina. Tässä suhteessa Disneyn animaatioelokuvat ovat globaalisti täysin ainutkertaisessa asemassa, koska näillä teoksilla on edelleen näkyvä rooli nykyhetken mediankäytössä, vaikka osa niistä on julkaistu jo yli 80 vuotta sitten. Väitös esittelee, miten koemme, katsomme ja arvotamme länsimaista viihdettä: se havainnoi paitsi Hollywood-elokuvatuotantojen historiaa ja teollisen animaatioelokuvan syntyä, myös näiden luovien alojen teknologisia ja sosiaalisia edistysaskeleita, kuten erilaisten formaattien ja fanikulttuurien kehitystä.
Vaikka Disneyn piirrosanimaatioelokuvat edustavat ensisijaisesti yhdysvaltalaista kulttuurihistoriaa ja sen merkittäviä virstanpylväitä, kuten sotavuosia, jälleenrakennusaikakautta ja seksuaalista vallankumousta, erilaiset kaupalliset sovellukset ja käyttötarkoitukset ovat sittemmin kätkeneet tämän historian muodostaakseen yhtenäisen tarinan iättömistä ja ajattomista elokuvaklassikoista. Toisaalta juuri monipuolisten levitysvaihtoehtojen ja laajan oheistuotemarkkinoinnin ansiosta myös muu maailma on päässyt osaksi tätä samaa kulttuurihistoriaa.
Disney-isyyteen perehtynyt tutkimus paljastaa, mikä kerronnallinen rooli isyydellä on länsimaisen elokuvan historiassa ja yleisessä kulttuurihistoriassa, ja millä tavalla tämä aihepiiri ja tematiikka on uusiutunut erilaisissa yhteiskunnallisissa käännekohdissa jo vuosisadan ajan.
Hiljattain sata vuotta täyttäneen elokuvayhtiön moninaisia vaiheita tarkasteleva väitös on samalla kattava syväluotaus audiovisuaalisen mediakulttuurin erilaisista muutoksista ja murroksista. Se valottaa, miten länsimainen populaarielokuva on kehittynyt nykyiseen muotoonsa, ja erittelee, mikä vaikutus näillä tulkinnoilla on ollut yleisöön eri aikoina. Tässä suhteessa Disneyn animaatioelokuvat ovat globaalisti täysin ainutkertaisessa asemassa, koska näillä teoksilla on edelleen näkyvä rooli nykyhetken mediankäytössä, vaikka osa niistä on julkaistu jo yli 80 vuotta sitten. Väitös esittelee, miten koemme, katsomme ja arvotamme länsimaista viihdettä: se havainnoi paitsi Hollywood-elokuvatuotantojen historiaa ja teollisen animaatioelokuvan syntyä, myös näiden luovien alojen teknologisia ja sosiaalisia edistysaskeleita, kuten erilaisten formaattien ja fanikulttuurien kehitystä.
Vaikka Disneyn piirrosanimaatioelokuvat edustavat ensisijaisesti yhdysvaltalaista kulttuurihistoriaa ja sen merkittäviä virstanpylväitä, kuten sotavuosia, jälleenrakennusaikakautta ja seksuaalista vallankumousta, erilaiset kaupalliset sovellukset ja käyttötarkoitukset ovat sittemmin kätkeneet tämän historian muodostaakseen yhtenäisen tarinan iättömistä ja ajattomista elokuvaklassikoista. Toisaalta juuri monipuolisten levitysvaihtoehtojen ja laajan oheistuotemarkkinoinnin ansiosta myös muu maailma on päässyt osaksi tätä samaa kulttuurihistoriaa.
Disney-isyyteen perehtynyt tutkimus paljastaa, mikä kerronnallinen rooli isyydellä on länsimaisen elokuvan historiassa ja yleisessä kulttuurihistoriassa, ja millä tavalla tämä aihepiiri ja tematiikka on uusiutunut erilaisissa yhteiskunnallisissa käännekohdissa jo vuosisadan ajan.
Viimeksi päivitetty: 30.10.2024