Arvon yhteisluonti terveydenhuollon logistiikassa
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
Etäyhteys: https://oulu.zoom.us/j/62895698593
Väitöksen aihe
Arvon yhteisluonti terveydenhuollon logistiikassa
Väittelijä
Kauppatieteiden maisteri Timo Pohjosenperä
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu, Markkinoinnin, johtamisen ja kansainvälisen liiketoiminnan yksikkö
Oppiaine
Kauppatieteet
Vastaväittäjä
Professori Jan de Vries, Groningenin yliopisto
Kustos
Professori Jari Juga, Oulun yliopisto
Terveydenhuollon logistiikan arvo korostuu häiriötilanteissa
Palvelujen kehittämisessä ensisijaista on asiakastarpeiden ja arvonluonnin ymmärtäminen. Terveydenhuollon logistiikassa oppia voidaan ottaa teollisuuden ja vähittäiskaupan aloilta, mutta huomioitavia ominaispiirteitäkin on.
Hoitohenkilökunta on keskeinen henkilöstöryhmä terveydenhuollon logistiikan arvonluonnissa sekä palvelun arvon kokijoina että tekijöinä. Kun tarvittavat materiaalit ovat helposti saatavilla, voivat hoitajat keskittyä hyvillä mielin potilastyöhön. Puutteet ja häiriöt materiaalitoimituksissa aiheuttavat epävarmuutta ja stressiä hoitajille, mutta toisaalta auttavat tunnistamaan mahdollisia riskejä ja tehottomuutta palveluprosesseissa.
Logistiikkapalvelujen kehittämiseen tarvitaan hoitohenkilökunnan ja tukipalveluhenkilökunnan yhteistyötä – arvon yhteisluontia. Silloin he voivat ymmärtää toistensa työn sisältöjä ja siten kehittää työnjakoa molempia osapuolia hyödyttäväksi. Tuloksena ammattitaitoisen varastohenkilön työpanos voi vastata jopa kolmen hoitajan aiemmin tekemää logistista työtä. Siten sairaaloiden kannattaa myös taloudellisesti tarkasteltuna panostaa logistiikkapalvelujen kehittämiseen.
Arvon yhteisluontia voidaan toteuttaa modularisoimalla. Tämä tarkoittaa esimerkiksi osastovarastojen tekemistä keskenään samanlaisiksi, logististen ja hoidolliset prosessien eriyttämistä, sekä tukipalvelutoimijoiden erikoistumista omiksi asiantuntijaorganisaatioikseen.
Myös sijainnilla on merkitystä. Hoitotarvikkeiden tulee sijaita lähellä hoidettavaa potilasta, mutta logistisesta prosessista voidaan erottaa osia sairaala-alueen ulkopuolelle. Tämä mahdollistaa esimerkiksi riittävät ja asianmukaiset tilat keskusvarastolle ja auttaa hallitsemaan logistiikkapalveluita myös laajempina maantieteellisinä kokonaisuuksina. Toki palvelu tulee suunnitella huolellisesti eri toimijoiden yhteistyönä, jolloin fyysisen etäisyyden kasvattaminen tuo ihmisiä saman suunnittelupöydän ääreen ja siten lisää arvon yhteisluontia.
Hoitohenkilökunta on keskeinen henkilöstöryhmä terveydenhuollon logistiikan arvonluonnissa sekä palvelun arvon kokijoina että tekijöinä. Kun tarvittavat materiaalit ovat helposti saatavilla, voivat hoitajat keskittyä hyvillä mielin potilastyöhön. Puutteet ja häiriöt materiaalitoimituksissa aiheuttavat epävarmuutta ja stressiä hoitajille, mutta toisaalta auttavat tunnistamaan mahdollisia riskejä ja tehottomuutta palveluprosesseissa.
Logistiikkapalvelujen kehittämiseen tarvitaan hoitohenkilökunnan ja tukipalveluhenkilökunnan yhteistyötä – arvon yhteisluontia. Silloin he voivat ymmärtää toistensa työn sisältöjä ja siten kehittää työnjakoa molempia osapuolia hyödyttäväksi. Tuloksena ammattitaitoisen varastohenkilön työpanos voi vastata jopa kolmen hoitajan aiemmin tekemää logistista työtä. Siten sairaaloiden kannattaa myös taloudellisesti tarkasteltuna panostaa logistiikkapalvelujen kehittämiseen.
Arvon yhteisluontia voidaan toteuttaa modularisoimalla. Tämä tarkoittaa esimerkiksi osastovarastojen tekemistä keskenään samanlaisiksi, logististen ja hoidolliset prosessien eriyttämistä, sekä tukipalvelutoimijoiden erikoistumista omiksi asiantuntijaorganisaatioikseen.
Myös sijainnilla on merkitystä. Hoitotarvikkeiden tulee sijaita lähellä hoidettavaa potilasta, mutta logistisesta prosessista voidaan erottaa osia sairaala-alueen ulkopuolelle. Tämä mahdollistaa esimerkiksi riittävät ja asianmukaiset tilat keskusvarastolle ja auttaa hallitsemaan logistiikkapalveluita myös laajempina maantieteellisinä kokonaisuuksina. Toki palvelu tulee suunnitella huolellisesti eri toimijoiden yhteistyönä, jolloin fyysisen etäisyyden kasvattaminen tuo ihmisiä saman suunnittelupöydän ääreen ja siten lisää arvon yhteisluontia.
Viimeksi päivitetty: 23.1.2024