Dynaamisten bayesläisten mallien ja likiarvomallien sovellukset inversio-ongelmissa

Luentosali L4, Linnanmaan kampus

Filosofian maisteri Arttu Arjas

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Luonnontieteellinen tiedekunta, Matemaattisten tieteiden tutkimusyksikkö

Sovellettu matematiikka

Professori Jari Kaipio, Itä-Suomen yliopisto

Apulaisprofessori Andreas Hauptmann, Oulun yliopisto

Tilastollisten mallien hyödyntäminen inversio-ongelmien sovelluksissa

Inversio-ongelmia esiintyy monella soveltavan tieteen alalla, esimerkiksi lääketieteessä, insinööritieteissä ja datatieteissä. Niiden päämääränä on löytää tapahtuman syy seurauksen perusteella. Esimerksi kuvankäsittelyssä sumean kuvan terävöittäminen voidaan nähdä inversio-ongelmana. Tämä väitöskirja tuo esille ongelmia, joita inversio-ongelmien ratkaisemiseen liittyy. Ongelmia tarkastellaan tilastollisesta näkökulmasta ja erilaisia ratkaisumenetelmiä esitellään. Menetelmiä sovelletaan käytännön ongelmiin perinnöllisyystieteessä, ultraäänikuvantamisessa ja signaalinkäsittelyssä.
Viimeksi päivitetty: 17.10.2023