Eettisestä relationaalisuudesta opettajankoulutuksessa: globaalin kansalaisuuden ja palveluoppimisen mahdollisuudet ja haasteet liikuntakasvatuksen opetussuunnitelmassa Aotearoassa Uudessa-Seelannissa
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
Linnanmaa, Kaljusensali (KTK112)
Väitöksen aihe
Eettisestä relationaalisuudesta opettajankoulutuksessa: globaalin kansalaisuuden ja palveluoppimisen mahdollisuudet ja haasteet liikuntakasvatuksen opetussuunnitelmassa Aotearoassa Uudessa-Seelannissa
Väittelijä
Doctor of Philosophy (Education) Judy Bruce
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Kasvatustieteiden tiedekunta, kasvatustieteiden ja opettajankoulutuksen yksikkö
Oppiaine
Kasvatustiede
Vastaväittäjä
PhD, professori Fiona Dowling, Norwegian School of Sport Sciences, Oslo, Norja
Kustos
Professori Vanessa Andreotti, Oulun yliopisto ja University of British Colombia, Kanada
Miten koulutuksen piirissä opitaan olemaan suhteissa itseemme nähden erilaisiin ihmisiin
Yhä globaalimmassa maailmassa on entistä todennäköisempää, että joudumme olemaan tekemisissä omasta kulttuuritaustastamme poikkeavien ihmisten kanssa. Käsityksemme kulttuurieroista määrittää sen, miten suhtaudumme kulttuurisesti erilaisiin yksilöihin ja yhteisöihin. Jos esimerkiksi koemme erilaisuuden itsemme, perheittemme ja yhteisöjemme kannalta uhkaavana tai kielteisenä tekijänä, suljemme todennäköisesti ulkopuolellemme kulttuurisen erilaisuuden muodot ja pidämme niitä meille vieraina. Jos vastaavasti näemme mahdollisuutena sen, että saatamme oppia jotakin meihin nähden erilaiselta, tilaisuus voi tuntua meistä tervetulleelta.
Tämän väitöskirjan tarkoituksena oli siksi tutkia kulttuurieroja koskevan opetuksen tapoja opettajankoulutuksessa ja myös kouluissa. Lukuisat koulutuksen kontekstit nähtiin tiloina, joissa erilaisuuteen ja diversiteettiin liittyviä asioita voitiin tutkia. Näihin konteksteihin kuuluivat palveluoppiminen (ja vapaaehtoistyö) kuten myös liikuntakasvatus. Tämän tutkimuksen tuloksiin saatiin tietoa opettajakoulutettavien parissa tehdyistä kyselyistä ja haastatteluista kuten myös opettajankoulutukseen liittyvästä itsetutkimuksesta Uuden Seelannin kontekstissa. Tuloksilla on merkitystä niin Suomen kuin muidenkin sellaisten yhteisöjen kannalta, joissa esiintyy kulttuurisia eroja.
Tämän väitöskirjan tarkoituksena oli siksi tutkia kulttuurieroja koskevan opetuksen tapoja opettajankoulutuksessa ja myös kouluissa. Lukuisat koulutuksen kontekstit nähtiin tiloina, joissa erilaisuuteen ja diversiteettiin liittyviä asioita voitiin tutkia. Näihin konteksteihin kuuluivat palveluoppiminen (ja vapaaehtoistyö) kuten myös liikuntakasvatus. Tämän tutkimuksen tuloksiin saatiin tietoa opettajakoulutettavien parissa tehdyistä kyselyistä ja haastatteluista kuten myös opettajankoulutukseen liittyvästä itsetutkimuksesta Uuden Seelannin kontekstissa. Tuloksilla on merkitystä niin Suomen kuin muidenkin sellaisten yhteisöjen kannalta, joissa esiintyy kulttuurisia eroja.
Viimeksi päivitetty: 23.1.2024