Epätermisten hiukkasten vaikutus mustien aukkojen spektreihin ja ajallisiin ominaisuuksiin

Tuorlan observatorio, Piikkiö

Master of Science in Astronomy Alexandra Veledina

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Luonnontieteellinen tiedekunta, fysiikan laitos, tähtitiede

Tähtitiede

Professori James M. Stone, Princeton University, USA

Professori Ilya Usoskin, Oulun yliopisto

Mustien aukojen optisen säteilyn syntyperä

Mustat aukot ovat eräitä maailmankaikkeutemme hämmästyttävimpiä kohteita. Niitä on mahdollista tutkia käyttäen sähkömagneettista säteilyä aina radiotaajuuksilta röntgensäteilyyn. Tämän väitöskirjan aiheena on uusi ja yllättävä yhteys, joka löydettiin optisen- ja röntgenalueen säteilyn välillä. Edellisten mustien aukkojen säteilymallien ottaessa huomioon ainoastaan tavalliset termiset hiukkaset, tarvitaan tämän uuden vasta löydetyn yhteyden selittämiseksi elektroneja, jotka eivät enää ole termisessä tasapainossa ympäristönsä kanssa.

Tutkiaksemme tätä uutta ilmiötä, olemme rakentaneet uudenlaisen mallin joka kuvaa mustien aukkojen säteilyä ja selittää säteilyn syntyperää yhtäaikaisesti eri aallonpituusalueilla sekä ottaa huomioon aikaskaalat jolla nämä alueet liittyvät toisiinsa.