Geodiversiteetin kvantitatiivinen arviointi biodiversiteetin tutkimuksessa

Oulun yliopisto, Linnanmaa, OP-sali (L10)

Geodiversiteetin kvantitatiivinen arviointi biodiversiteetin tutkimuksessa

Filosofian maisteri Maija Toivanen

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Luonnontieteellinen tiedekunta, Maantieteen tutkimusyksikkö

Maantiede

Dosentti Sonja Kivinen, Itä-Suomen yliopisto

Dosentti Janne Alahuhta, Oulun yliopisto

Geodiversiteetin rooli luonnon monimuotoisuuden tutkimuksessa

Geodiversiteetti, eli elottoman luonnon monimuotoisuus, on saanut kasvavaa huomiota tieteellisessä keskustelussa. Se tarkoittaa maan pintaosien geologisten, geomorfologisten ja hydrologisten piirteiden monimuotoisuutta, ja muodostaa perustan myös biologiselle monimuotoisuudelle eli biodiversiteetille.

Tässä väitöstutkimuksessa tarkastellaan geodiversiteetin käsitettä ja sen suhdetta biodiversiteettiin. Tutkimuksen tavoitteena on kehittää menetelmiä geodiversiteetin määrälliseen arviointiin ja löytää sovelluksia luonnonsuojeluun. Väitöskirjassa esitellään myös ensimmäinen Euroopan laajuinen geodiversiteettiaineisto, joka mahdollistaa aiheen laajan jatkotutkimuksen.

Tulokset vahvistavat yleistä käsitystä siitä, että geodiversiteetin ja biodiversiteetin välillä on positiivinen yhteys. Suomessa ja Sveitsissä tehdyissä havainnoissa todettiin, että alueiden korkeampi geodiversiteetti oli yhteydessä korkeampaan lajirunsauteen, mikä tukee teoriaa monimuotoisen elottoman luonnon merkityksestä biologiselle monimuotoisuudelle. Yhteyttä tutkittiin vesi- ja maaekosysteemeissä.

Väitöskirjassa kehitetyt menetelmät ja tuotetut aineistot tarjoavat arvokkaan lähtökohdan tuleville tutkimuksille. Aineistot ovat vapaasti saatavilla, mikä mahdollistaa vertailukelpoisen geodiversiteetin ja biodiversiteetin välisten yhteyksien tutkimisen eri puolilla Eurooppaa. Geodiversiteettiä mitattiin georunsauden avulla, joka pohjautuu biodiversiteetin tutkimuksessa käytettyyn lajirunsausmittariin. Tutkimus keskittyi erityisesti maisematason geodiversiteettiin, jota mitattiin 1 km ja 10 km resoluutiolla.

Väitöskirjan tulokset korostavat geodiversiteetin merkitystä luonnon monimuotoisuuden suojelussa. Geodiversiteetti tarjoaa uuden näkökulman suojelutoimenpiteiden suunnitteluun, jossa tulee huomioida laajoja alueellisia kokonaisuuksia, kuten kokonaisia vesistöjen valuma-alueita. Geodiversiteetin sisällyttäminen systemaattisesti luonnonsuojeluun ja päätöksentekoon voi parantaa suojelustrategioiden kattavuutta ja tehokkuutta.

Tutkimus haastaa perinteiset, elollisiin tekijöihin keskittyvät käsitykset luonnon monimuotoisuudesta. Geodiversiteetin tunnettuuden lisääminen edistää kokonaisvaltaisempaa lähestymistapaa ympäristöömme niin tutkimuksessa kuin yleisessä keskustelussa.

Väitöskirja julkaistaan Nordia Geographical Publications -sarjassa.
Viimeksi päivitetty: 26.8.2024