Hedelmättömyyteen liittyvien biomarkkerien tunnistaminen. Tutkimuksia munasarjojen monirakulaoireyhtymästä ja toistuvasta alkion kiinnittymishäiriöstä mikrobiomin ja tekoälypohjaisten lähestymistapojen kautta

Luentosali 4, Oulun yliopistollinen sairaala (Kajaanintie 50)

Filosofian maisteri Seungbaek Lee

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Lääketieteellinen tiedekunta, Medical Research Center

Lääketiede

Dosentti Kirsi Gröndahl-Yli-Hannuksela, Turun yliopisto

Professori Terhi Piltonen, Oulun yliopisto, Oulun yliopistollinen sairaala

Vieraile väitöstilaisuudessa

Naisesta johtuvan hedelmättömyyden jäljillä: Löydöksiä mikrobiomiin ja tekoälyanalyysiin perustuvista tutkimuksista

Naisesta johtuva hedelmättömyys muodostaa noin 35 % kaikista hedelmättömyystapauksista, ja sen pohjalla ovat usein munasarjojen monirakkulaoireyhtymän (PCOS) ja toistuvan alkion kiinnittymisen epäonnistumisen (RIF) kaltaiset häiriöt. Naisilla, joilla on PCOS, on usein epäsäännölliset kuukautiset ja todennäköisemmin mielialahäiriöitä kuin muilla naisilla. RIF viittaa toistuviin epäonnistuneisiin in vitro -hedelmöityshoitoihin (IVF), vaikka siirrettävät alkiot olisivat hyvälaatuisia. Sekä PCOS:ään että RIF:iin liittyy lisääntynyt systeeminen ja kohdun paikallinen tulehdustila ja endometriumin toimintahäiriö alkion kiinnittymisen aikana, jotka voivat lisätä hedelmättömyyden riskiä. Tutkimuksista huolimatta näiden tilojen aiheuttajat ja parhaat hoitokeinot ovat edelleen epäselviä.
Tämä väitöskirja syventyi tunnistamaan PCOS:aan ja RIF:iin liittyviä biomarkkereita mikrobiomin kartoittamisen ja tekoälyyn (AI) perustuvan analyysin avulla. Mikrobiomin, eli kaikkien kehossa ja sen pinnalla elävien mikrobien, hyödyntämistä sairauksien ymmärtämisessä ja hoidossa on tutkittu jo pitkään. Tässä väitöskirjassa tutkittiin PCOS-naisten emättimen ja kohdun limakalvon mikrobiomia ja tunnistettiin kolmetoista PCOS:aan liittyvää mikrobipiirrettä. Väitöskirjassa havaittiin, että PCOS-naisilla, joilla oli mielialahäiriöitä, oli erilaiset suoliston mikrobiomiprofiilit verrattuna niihin, joilla ei ollut mielialahäiriöitä. Tutkimus myös paljasti yhteyksiä tiettyjen mikrobien määrän, PCOS:n ja mielialahäiriöiden kliinisten piirteiden välillä. Lisäksi väitöskirjassa käytettiin AI-mallia PCOS- ja RIF-naisten endometriumin kehityksen ja tulehduksellisten piirteiden tutkimiseen. Väitöskirja paljasti eroja kroonista endometriumtulehdusta osoittavien CD138+ plasmasolujen määrässä eri PCOS-fenotyyppien välillä. RIF-naisilla endometriumin vastaanottavuus ei kuitenkaan vaikuttanut rauhasten kehitykseen tai CD138+ plasmasolujen määrään.
Tämä väitöskirja korostaa mikrobiomiin ja tekoälyyn perustuvien lähestymistapojen hyötyjä, tarjoaa uusia näkökulmia PCOS- ja RIF-tiloista ja mahdollistaa hoitojen kehittämisen.
Viimeksi päivitetty: 15.8.2024