Henkilökohtaisen ja institutionaalisen väleissä. Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ja opettajien kertomuksia kuvataideopetuksesta

Väitöstilaisuuden tiedot

Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika

Väitöstilaisuuden paikka

Oulun yliopisto, Linnanmaa, IT116

Väitöksen aihe

Henkilökohtaisen ja institutionaalisen väleissä. Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ja opettajien kertomuksia kuvataideopetuksesta

Väittelijä

Kasvatustieteen maisteri Jaakko H. Moilanen

Tiedekunta ja yksikkö

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Varhaiskasvatuksen ja musiikkikasvatuksen tutkimusyksikkö (CHIMES)

Oppiaine

Kasvatustiede

Vastaväittäjä

Dosentti Marleena Mustola, Jyväskylän yliopisto

Kustos

Dosentti Outi Ylitapio-Mäntylä, Oulun yliopisto

Vieraile väitöstilaisuudessa

Lisää tapahtuma kalenteriin

Henkilökohtaisen ja institutionaalisen väleissä. Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ja opettajien kertomuksia kuvataideopetuksesta

Väitöstutkimuksen mukaan varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ja opettajien kertomuksissa kuvataideopetuksesta korostuvat mallityöskentely sekä oppiaine- ja menetelmäkeskeisyys. Opetus on usein opettajakeskeistä, eikä lapsilla tai nuorilla ole opetuksessa juuri mahdollisuuksia osallisuudelle. Opettajan rooli näyttäytyy kertomuksissa kuitenkin merkityksellisenä, sillä opettaja toimii sovittelijana henkilökohtaisten kuvataidesuhteiden ja institutionaalisen tavoitteisuuden väleissä.

Jaakko H. Moilasen väitöstutkimuksessa tarkastellaan kuvataidekasvatusta, osallisuutta sekä opettajan roolia kuvataidekasvattajana varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ja opettajien kertomuksissa kuvataiteen opetuksesta. Kertomukset sijoittuvat institutionaaliselle kasvatus- ja opetuspolulle varhaiskasvatukseen, perusopetukseen ja lukioon ja niitä tarkastellaan suhteessa kuvataidekasvatuksen traditioihin. Osallisuutta tarkastellaan tutkimuksessa toimijuuden, yhteisöllisyyden ja vaikuttamisen muodostamana kokonaisuutena, joka ilmenee niin sosiaalisena kuin poliittisena ilmiönä. Opettajan roolia puolestaan tarkastellaan kuvataidekasvattajana kasvatussuhteen ja instituution välimaastossa.

Tutkimustulokset osoittavat, että kuvataiteen opetus näyttäytyy samankaltaisena läpi koko kasvatus- ja opetuspolun, lasten ja nuorten osallisuus on vähäistä ja opettajan roolin merkitys korostuu. Tulokset saavat pohtimaan kuvataiteen opettamiseen liittyvää osaamista ja sen rakentumista kasvatus- ja opetuspolun eri vaiheissa, opettajan roolia opetuksessa sekä päiväkotien ja koulujen kulttuureja. Varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksen näkökulmasta on merkityksellistä se, miten käsitykset opettamisesta tai opettajuudesta juontavat muihin kasvatus- ja opetuspolun vaiheisiin kuin itse varhaiskasvatukseen.

Väitöstutkimuksen tulosten perusteella kuvataiteen opetusta tulisi tarkastella ja kehittää läpileikkaavana varhaiskasvatuksesta lukio-opetukseen saakka. Varhaiskasvatuksen ja luokanopettajien koulutuksissa tulisi kiinnittää huomiota kuvataidekasvatukseen liittyvään opetussuunnitelmaosaamiseen, teoreettiseen ajatteluun ja käytännön soveltamiseen. Opettajaopiskelijoiden minäpystyvyyttä tulisi tukea kuvataiteen opettamisessa, ja varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksessa tulisi kiinnittää erityistä huomiota opettajien osaamiseen reflektoida kuvataidekasvatukseen liittyvää asiantuntijuuttaan.

Jatkotutkimuksissa tulisi hyödyntää monipuolisesti erilaisia menetelmiä, erityisesti osallistavia menetelmiä. Minäpystyvyyden tukemiseen liittyvää tutkimusta olisi tarpeen kehittää laajassa yhteistyössä eri opettajankoulutusten kesken. Taidekasvatuksessa tulisi ennen kaikkea tehdä enemmän yhteistyötä eri tieteenalojen kanssa, luoda uudenlaisia lähestymistapoja sekä menetelmiä ja niiden myötä uudenlaisia pedagogisia toimintatapoja.


Viimeksi päivitetty: 3.2.2025