HIF-P4H inhibitio ja HIF stabilisaatio tulehduksellisissa sairauksissa

Leena Palotie-sali (101A), Kontinkankaan kampus (Aapistie 5). Etäyhteys: https://oulu.zoom.us/j/69194989535?pwd=Smw1VjVYKzZwMjl5MVR4Y3piQmZPZz09

HIF-P4H inhibitio ja HIF stabilisaatio tulehduksellisissa sairauksissa

Lääketieteen lisensiaatti Teemu Ollonen

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Biokemian ja molekyylilääketieteen tiedekunta, ECM ja Hypoksia

Biokemia ja molekyylilääketiede

Professori Mikko Hiltunen, Itä-Suomen yliopisto

Professori Peppi Karppinen, Oulun yliopisto

Hypoksiavaste tarjoaa suojaa keskushermoston rappeumasairauksilta

Hypoksiassa indusoituva tekijä (HIF) on elintärkeä molekyyli, joka säätelee elimistön hypoksiavastetta, pyrkien turvaamaan kudosten optimaalisen hapensaannin ja energia-aineenvaihdunnan tilanteessa, jossa tarjolla oleva hapen määrä on heikentynyt. HIF stabilisaatiota säätelevät 3 erillistä HIF prolyyli 4-hydroksylaasi-entsyymiä, joiden toimintaa estämällä joko fysiologisesti hapenmäärää vähentämällä tai lääkkeellisellä estolla saadaan aikaan hypoksiavasteen aktivoituminen, ja sen alaisten säätelyreittien välitön vaste. Näiden säätelyreittien osalta on useita viitteitä sekä perusaineenvaihduntaa ja verenkiertoa tukevien vaikutusten lisäksi myös kroonista tulehdusta säätelevistä vasteista.

Väitöskirjatutkimuksessa tutkittiin näiden säätelyreittien vaikutusta tulehduksellisiin sairauksiin sekä yleisen aineenvaihdunnan osalta että erityisesti kroonisten keskushermoston tulehduksellisten rappeumasairauksien osalta. Väitöskirjatyössä tutkittiin eri hiirilinjojen ja tutkimusasetelmien avulla mallinnettuja kroonisten tulehduksellisten tautien kulkua sekä testattiin eri menetelmillä aiheutetun hypoksiavasteen parantavia vaikutuksia.

Tulokset osoittavat, että krooninen hypoksiavasteen aktivaatio alentaa hiirten elimistön yleistä rasvoittumista, ja suojaa alkoholiperäiseltä maksan rasvoittumiselta sekä tarjoaa suojaa keskushermoston amyloidogeenisiä kertymä- ja rappeumasairauksia vastaan sekä tulehduksellisia demyelinoivia sairauksia vastaan. Tutkimuksen tulokset antavat uutta tietoa taudinkulusta näiden sairauksien osalta sekä viitteitä uusien taudilta suojaavien lääkkeiden terapeuttisesta potentiaalista.