Hormonaalisen ehkäisyn metaboliset muutokset terveillä naisilla ja monirakkulaisessa munasarjaoireyhtymässä

Oulun yliopistollinen sairaala, luentosali 4

LL Maria-Elina Mosorin

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Lääketieteellinen tiedekunta, Kliinisen lääketieteen tutkimusyksikkö

Lääketiede, Naistentaudit ja synnytykset

Professori Kaarin Mäkikallio, Turun yliopistollinen keskussairaala, Naistentaudit ja synnytykset

Dosentti Laure Morin-Papunen, Oulun yliopistollinen sairaala, Naistentaudit ja synnytykset

Vieraile väitöstilaisuudessa

Hormonaalisen ehkäisyn aineenvaihdunnalliset muutokset terveillä naisilla ja monirakkulaisessa munasarjaoireyhtymässä

LL Maria-Elina Mosorinin väitöskirjassa selvitettiin hormonaalisten ehkäisyvalmisteiden yhteyttä sokeriaineenvaihdunnan häiriöihin 46-vuotiailla terveillä naisilla ja sokeri- ja rasva-aineenvaihdunnan häiriöihin sekä matala-asteisen tulehduksen kehittymiseen monirakkulaista munasarjaoireyhtymää (polycystic ovary syndrome, PCOS) sairastavilla 18–35- vuotiailla naisilla. Tutkimustulokset puoltavat sokeriaineenvaihdunnan seurantaa hormonaalista yhdistelmäehkäisyä eli sekä naishormonia että keltarauhashormonia sisältäviä valmisteita käyttävillä vaihdevuosia lähestyvillä naisilla ja naisilla, joilla on todettu PCOS. Lisäksi suositellaan vaihtoehtoisia ehkäisyvalmisteita kuten hormonitonta ehkäisyä tai keltarauhashormonivalmisteita eli ns. minipillereitä tai hormonikierukkaa naisille, joilla on sydän- ja verisuonitauteihin altistavia riskitekijöitä.
Yhdistelmävalmisteet toimivat tehokkaasti sekä raskauden ehkäisyssä että PCOS:n oireiden, kuukautiskierron häiriöiden, liikakarvoituksen ja aknen, hoidossa. PCOS:ään liittyy lisääntynyt sairastuvuus aikuisiän sokeritautiin, joka on merkittävä sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijä. Aikaisemmat tutkimukset ovat viitanneet siihen, että yhdistelmäehkäisyvalmisteiden käyttöön liittyy muutoksia sokeri- ja rasva-aineenvaihdunnassa, mutta tulokset ovat olleet ristiriitaisia ja tutkimuksia PCOS-naisilla on vähän.
Tutkimusaineisto pohjautui pääosin Pohjois-Suomen syntymäkohortin 1966 46-vuotisseurantatutkimukseen. Yhdistelmäehkäisyä tutkimushetkellä käyttäneillä naisilla todettiin enemmän sokeriaineenvaihdunnan häiriöitä, aikuisiän sokeritaudin esiastetta ja sokeritautia verrattuna naisiin, jotka käyttivät keltarauhashormoniehkäisyä tai hormonitonta ehkäisyä. Aiemmin yli 10 vuotta yhdistelmäehkäisyä käyttäneillä naisilla todettiin enemmän sokeritaudin esiastetta verrattuna naisiin, jotka eivät koskaan olleet käyttäneet hormonaalisia ehkäisyvalmisteita. Yhdistelmäehkäisyn nykyinen ja aiempi pitkäaikainen käyttö oli yhteydessä sokeriaineenvaihdunnan häiriöihin, kun taas keltarauhasehkäisyvalmisteiden käytöllä ei ollut yhteyttä sokeriaineenvaihdunnan häiriöihin.
Kolmannessa osatyössä satunnaistettiin kaksikymmentäneljä 18- 35 vuotiaasta naista, joilla oli todettu PCOS, käyttämään joko suun tai emättimen kautta annosteltavaa yhdistelmäehkäisyä yhtäjaksoisesti yhdeksän viikon ajan. Molemmat annostelureitit aiheuttivat epäedullisia muutoksia tutkittavien sokeri- ja rasva-aineenvaihdunnassa sekä pahensivat matala-asteisesta tulehdusta.

Viimeksi päivitetty: 15.1.2024