Huomion hakemisen keinot: Lasten aikuisille suuntaamat huomionkohdistimet perheissä ja päiväkodeissa
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
Linnanmaa, L10
Väitöksen aihe
Huomion hakemisen keinot: Lasten aikuisille suuntaamat huomionkohdistimet perheissä ja päiväkodeissa
Väittelijä
Filosofian maisteri Tiina Eilittä
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Humanistinen tiedekunta, Kielten ja kirjallisuuden tutkimusyksikkö
Oppiaine
Englannin kieli
Vastaväittäjä
Professori Asta Cekaite, Linköpingin yliopisto
Kustos
Professori Pentti Haddington, Oulun yliopisto
Lapset hakevat aikuisten huomiota monin eri keinoin kiireisen arjen keskellä
Tämä kielitieteen alan väitöstutkimus tarkastelee monille tuttua ilmiötä: miten lapset hakevat aikuisten huomiota kiireisen arjen keskellä. Tutkimus osoittaa lasten olevan taitavia vuorovaikuttajia, jotka mukauttavat huomion hakemisen keinoja tilanteen mukaan saadakseen aikuisen huomion. Tutkimus näyttää myös, miten aikuisten vastaukset tai niiden puute kasvattavat lapsia vuorovaikutustilanteissa toimimiseen. Lasten ja aikuisten välisen vuorovaikutuksen tutkiminen on tärkeää, sillä lasten ymmärrys ja arjen toimintamallit muotoutuvat yhdessä vuorovaikutuksessa aikuisten kanssa.
Väitöstutkimuksessa kuvataan erilaisia lasten käyttämiä kielellisiä ja kehollisia huomion hakemisen keinoja. Näitä ovat esimerkiksi “äiti”, “isi” tai “arvaa mitä” -tyyppiset vuorot, aikuisen lähelle siirtyminen sekä erilaisten eleiden ja esineiden käyttö. Tutkimus näyttää, miten lasten huomion hakemisen keinot ilmentävät heidän ymmärtävän vuorovaikutuksen säännönmukaisuuksia (esim. ”äiti”-tyyppinen vuoro tekee ”no”-tyyppisen vastauksen odotuksenmukaiseksi). Tämä tulee näkyväksi tilanteissa, joissa aikuinen ei vastaa lapsen huomion hakemiseen. Tällöin lapset mukauttavat huomion hakemisen keinojaan vallitsevan tilanteen sekä aikuisen muun tekemisen pohjalta varmistaakseen mahdollisuutensa saada aikuisen huomio.
Lasten puheen lisäksi väitöskirjassa havainnollistetaan, miten aikuiset kiireen keskellä vastaavat lapsille. Tulokset osoittavat, että vastaustensa avulla aikuiset kasvattavat lapsia siihen, miten erilaisissa vuorovaikutustilanteissa toimitaan. Vastauksillaan aikuiset tekevät lapsille näkyväksi sen, mitä toimintoja kiireisissä tilanteissa priorisoidaan sekä milloin lasten on sopivaa aloittaa keskustelu aikuisen kanssa.
Tutkimus toteutettiin Oulun yliopiston englannin kielen oppiaineessa osana Suomen Akatemian ja Eudaimonia-instituutin rahoittamaa iTask-hanketta. Tutkimusaineisto koostui lapsiperheissä ja päiväkodeissa kerätystä suomen- ja englanninkielisestä videoaineistosta. Tutkimusmenetelmänä oli keskustelunanalyysi.
Väitöskirjan tulokset auttavat lisäämään vanhempien ja lasten parissa työskentelevien aikuisten vuorovaikutustietoisuutta. Tutkimus tuo näkyväksi sen, miten lapset hakevat aikuisten huomiota kiireisen arjen keskellä sekä mitkä seikat vaikuttavat lasten huomion hakemisen keinoihin. Tutkimus antaa aikuisille työkaluja tarkastella omaa toimintaansa ja sitä, miten he oman puheensa avulla kasvattavat lapsia.
Väitöstutkimuksessa kuvataan erilaisia lasten käyttämiä kielellisiä ja kehollisia huomion hakemisen keinoja. Näitä ovat esimerkiksi “äiti”, “isi” tai “arvaa mitä” -tyyppiset vuorot, aikuisen lähelle siirtyminen sekä erilaisten eleiden ja esineiden käyttö. Tutkimus näyttää, miten lasten huomion hakemisen keinot ilmentävät heidän ymmärtävän vuorovaikutuksen säännönmukaisuuksia (esim. ”äiti”-tyyppinen vuoro tekee ”no”-tyyppisen vastauksen odotuksenmukaiseksi). Tämä tulee näkyväksi tilanteissa, joissa aikuinen ei vastaa lapsen huomion hakemiseen. Tällöin lapset mukauttavat huomion hakemisen keinojaan vallitsevan tilanteen sekä aikuisen muun tekemisen pohjalta varmistaakseen mahdollisuutensa saada aikuisen huomio.
Lasten puheen lisäksi väitöskirjassa havainnollistetaan, miten aikuiset kiireen keskellä vastaavat lapsille. Tulokset osoittavat, että vastaustensa avulla aikuiset kasvattavat lapsia siihen, miten erilaisissa vuorovaikutustilanteissa toimitaan. Vastauksillaan aikuiset tekevät lapsille näkyväksi sen, mitä toimintoja kiireisissä tilanteissa priorisoidaan sekä milloin lasten on sopivaa aloittaa keskustelu aikuisen kanssa.
Tutkimus toteutettiin Oulun yliopiston englannin kielen oppiaineessa osana Suomen Akatemian ja Eudaimonia-instituutin rahoittamaa iTask-hanketta. Tutkimusaineisto koostui lapsiperheissä ja päiväkodeissa kerätystä suomen- ja englanninkielisestä videoaineistosta. Tutkimusmenetelmänä oli keskustelunanalyysi.
Väitöskirjan tulokset auttavat lisäämään vanhempien ja lasten parissa työskentelevien aikuisten vuorovaikutustietoisuutta. Tutkimus tuo näkyväksi sen, miten lapset hakevat aikuisten huomiota kiireisen arjen keskellä sekä mitkä seikat vaikuttavat lasten huomion hakemisen keinoihin. Tutkimus antaa aikuisille työkaluja tarkastella omaa toimintaansa ja sitä, miten he oman puheensa avulla kasvattavat lapsia.
Viimeksi päivitetty: 27.2.2024