Hybriditilan pelillinen hyödyntäminen: Fyysisen ja virtuaalisen tilan yhdistäminen urbaaneissa pervasiivisissa peleissä.
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
Oulun yliopisto, IT115
Väitöksen aihe
Hybriditilan pelillinen hyödyntäminen: Fyysisen ja virtuaalisen tilan yhdistäminen urbaaneissa pervasiivisissa peleissä.
Väittelijä
FM Paula Alavesa
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, Tietotekniikka, Center for Ubiquitous Computing
Oppiaine
Tietotekniikka
Vastaväittäjä
FT Jaakko Stenros, Tampereen yliopisto
Kustos
TkT, professori Timo Ojala, Oulun yliopisto
Virtuaalinen ja fyysinen kaupunkitila peleissä
Moderni tilakäsitys kuvaa kaupungin hybriditilan, jossa tila muotoutuu ja uudelleen muokkautuu suhteessa siihen, kuinka ihmiset ovat tilan, sen sisältämän teknologian ja toistensa kanssa tekemisissä. Tähän tilaan kehitetään pelejä, kuten Pokemon GO, jotka hyödyntävät tilan tarjoamia mahdollisuuksia samalla tuoden siihen uuden elementin. Pelilaitteena usein käytetty älypuhelin ja sen hyödyntämä teknologinen infrastruktuuri ovat tehneet peleistä aidosti mobiileja ja sosiaalisia. Pelejä voidaan pelata milloin vain, missä vain, ja niistä tulee osa pelaajiensa päivittäistä elämää. Hybriditilalla ei ole nykyaikaista kuvausta, joka edesauttaisi kokemusten tai pelien suunnittelussa kyseiseen tilaan.
Väitöstutkimuksessa kehitettiin viisi tutkimuspeliä, joiden avulla kartoitettiin peliareenana käytetyn tilan niin kutsutun hybriditilan rakennetta ja niitä tekijöitä, jotka onnistuneessa pelisuunnittelussa tulee saada linkittymään peliareenana käytetyn kaupunkitilan sisältämien eri todellisuuksien välillä. Kenttätutkimuksen tulokset yhdistetään laajan kirjallisuuskatsaukseen, jossa myös kartoitetaan sijaintipohjaisten pelien ominaisuuksia. Tuloksena on modernin kaupunkitilan kuvaus, jossa eri tasoja linkittävät ominaisuudet voidaan ottaa rakennuspalikoiksi suunniteltaessa elämyksellistä sisältöä tai pelejä kaupunkeihin.
Väitöstutkimuksessa kehitettiin viisi tutkimuspeliä, joiden avulla kartoitettiin peliareenana käytetyn tilan niin kutsutun hybriditilan rakennetta ja niitä tekijöitä, jotka onnistuneessa pelisuunnittelussa tulee saada linkittymään peliareenana käytetyn kaupunkitilan sisältämien eri todellisuuksien välillä. Kenttätutkimuksen tulokset yhdistetään laajan kirjallisuuskatsaukseen, jossa myös kartoitetaan sijaintipohjaisten pelien ominaisuuksia. Tuloksena on modernin kaupunkitilan kuvaus, jossa eri tasoja linkittävät ominaisuudet voidaan ottaa rakennuspalikoiksi suunniteltaessa elämyksellistä sisältöä tai pelejä kaupunkeihin.
Viimeksi päivitetty: 23.1.2024