Julkisten palveluiden tuotteistaminen –konstruktivistinen malli ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
Oulun yliopisto sali IT116
Väitöksen aihe
Julkisten palveluiden tuotteistaminen –konstruktivistinen malli ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan
Väittelijä
Kauppatieteiden maisteri (KTM) Mirva Juntti
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Teknillinen tiedekunta, Tuotantotalouden tohtorikoulutuksen tutkinto-ohjelma
Oppiaine
Oulun yliopiston tutkijakoulu; Oulun yliopisto, Tuotantotalouden tohtorikoulutuksen tutkinto-ohjelma.
Vastaväittäjä
Ph.D. Tauno Kekäle, Merinova Oy
Toinen vastaväittäjä
- -, -
Kustos
TkT, TkL, DI, KTM Tutkimusyksikön johtaja, Professori Harri Haapasalo, Oulun Yliopisto
Julkisten palveluiden tuotteistaminen
Tämän väitöstutkimuksen kirjallisuuskatsaus osoittaa, miten suomalaisen korkeakoulupolitiikan muutos on ohjannut akateemista intressiä yritysyhteistyön suuntaan, ja miten julkisen sektorin suhde yksityisiin toimijoihin on muuttunut. Tutkimuskysymyksenä on, miten asiakaslähtöisyys tukee näitä tavoitteita, ja mitä haasteita ja mahdollisuuksia ammattikorkeakoulun palveluprosessin systematiikassa on.
Tämä konstruktiivinen tutkimus on ainutlaatuinen, sillä AMK:n TKI-palveluita on tuotteistamisen näkökulmasta tutkittu varsin vähän. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että systemaattinen palvelumalli lisää osaamisen uudistumista, parantaa kehittämistyötä ja palveluvastetta. Se myös parantaa yritysten luottamusta AMK:n palvelutarjontaan. Väitöskirjan konstruktio, tarjoaa yhtenäisen menettelytavan yrityslähtöisten palveluiden tuottamiseksi ja vastaa kysymykseen, miten AMK:n TKI-palveluita voidaan tuotteistaa.
Tulosten avulla on mahdollista uudistaa ammattikorkeakoulujen TKI-toiminnan menettelytapoja
Tämä konstruktiivinen tutkimus on ainutlaatuinen, sillä AMK:n TKI-palveluita on tuotteistamisen näkökulmasta tutkittu varsin vähän. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että systemaattinen palvelumalli lisää osaamisen uudistumista, parantaa kehittämistyötä ja palveluvastetta. Se myös parantaa yritysten luottamusta AMK:n palvelutarjontaan. Väitöskirjan konstruktio, tarjoaa yhtenäisen menettelytavan yrityslähtöisten palveluiden tuottamiseksi ja vastaa kysymykseen, miten AMK:n TKI-palveluita voidaan tuotteistaa.
Tulosten avulla on mahdollista uudistaa ammattikorkeakoulujen TKI-toiminnan menettelytapoja
Viimeksi päivitetty: 1.3.2023