Käyttäjäkokemus käyttäytymisen muutosta tukevissa tietojärjestelmissä. Laadullinen tutkimus yksilöiden kokemuksiin web-pohjaisissa interventioissa
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
Linnanmaa, Kainuunsali (L 2)
Väitöksen aihe
Käyttäjäkokemus käyttäytymisen muutosta tukevissa tietojärjestelmissä. Laadullinen tutkimus yksilöiden kokemuksiin web-pohjaisissa interventioissa
Väittelijä
Filosofian maisteri Pasi Karppinen
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, Tietojenkäsittelytiede
Oppiaine
Tietojenkäsittelytiede
Vastaväittäjä
Professori Margunn Aanestad, Oslon yliopisto, Norja
Kustos
Professori Harri Oinas-Kukkonen, Oulun yliopisto
Käyttäjäkokemus käyttäytymisen muutosta tukevissa tietojärjestelmissä
Käyttäytymismuutosta tukevat tietojärjestelmät auttavat ihmisiä saavuttamaan henkilökohtaiset tavoitteensa, joihin he eivät välttämättä yksin pääsisi. Tyypillisesti tällaiset järjestelmät ja applikaatiot liittyvät terveyteen. Tämän väitöskirjan keskeisin tutkimuskysymys on: mitä ihmisten kokemukset terveyttä edistävistä tietojärjestelmistä paljastavat itse käyttäytymismuutoksesta?
Väitöskirjassa esiteltyjen tutkimusten aineisto koostuu pääsääntöisesti ihmisten haastatteluista ja käyttäjien antamasta tekstuaalisesta palautteesta. Väitöskirja laajentaa aiempaa terveysteknologian tutkimuksellista näkökulmaa seuraavissa teemoissa: järjestelmän hylkääminen, flow-kokemus, järjestelmän käyttöön sitoutuminen, elintapojen muodostuminen sekä eettisyys.
Väitöskirjan tulokset korostavat, että suostuttelevien järjestelmien suunnittelumenetelmät voivat vaikuttaa käyttäjäkokemukseen eri vaiheissa järjestelmän käyttöönotosta uuden terveellisemmän elintavan omaksumiseen. Moni haastatelluista koki järjestelmän hyödyllisyyden liittyvän enemmän itsensä kehittämiseen kuin välineelliseen hyötyyn. Ihmiset olivat vastentahtoisia käyttämään järjestelmää, jos se ei sopinut heidän arkielämäänsä. Väitöskirjan tulokset antavat ymmärtää, että itsemonitorointi, muistutukset ja tunnelointi auttavat käyttäytymismuutosta tukevien tietojärjestelmien käyttäjiä saavuttamaan parempia lopputuloksia. Nämä suostuttelevat elementit voivat helpottaa käyttäjiä noudattamaan ohjeita ja sitoutumaan muutosprosessiin paremmin.
Väitöskirjassa esiteltyjen tutkimusten aineisto koostuu pääsääntöisesti ihmisten haastatteluista ja käyttäjien antamasta tekstuaalisesta palautteesta. Väitöskirja laajentaa aiempaa terveysteknologian tutkimuksellista näkökulmaa seuraavissa teemoissa: järjestelmän hylkääminen, flow-kokemus, järjestelmän käyttöön sitoutuminen, elintapojen muodostuminen sekä eettisyys.
Väitöskirjan tulokset korostavat, että suostuttelevien järjestelmien suunnittelumenetelmät voivat vaikuttaa käyttäjäkokemukseen eri vaiheissa järjestelmän käyttöönotosta uuden terveellisemmän elintavan omaksumiseen. Moni haastatelluista koki järjestelmän hyödyllisyyden liittyvän enemmän itsensä kehittämiseen kuin välineelliseen hyötyyn. Ihmiset olivat vastentahtoisia käyttämään järjestelmää, jos se ei sopinut heidän arkielämäänsä. Väitöskirjan tulokset antavat ymmärtää, että itsemonitorointi, muistutukset ja tunnelointi auttavat käyttäytymismuutosta tukevien tietojärjestelmien käyttäjiä saavuttamaan parempia lopputuloksia. Nämä suostuttelevat elementit voivat helpottaa käyttäjiä noudattamaan ohjeita ja sitoutumaan muutosprosessiin paremmin.
Viimeksi päivitetty: 23.1.2024