Kerrottu identiteetti organisaatiomuutoksen kontekstissa
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
Linnanmaa, OP-sali (L10)
Väitöksen aihe
Kerrottu identiteetti organisaatiomuutoksen kontekstissa
Väittelijä
Yhteiskuntatieteiden maisteri Leena Ruopsa
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu, johtaminen ja kansainvälinen liiketoiminta
Oppiaine
Johtaminen
Vastaväittäjä
Professori Susan Meriläinen, Lapin yliopisto
Kustos
professori Vesa Puhakka, Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu
Väitöstutkimus romuttaa kuvaa sankarillisesta muutoksen johtajasta
Suomalaista keskustelua on värittänyt käsitys ammattimaisista organisaatiomuutosten johtajista. YTM Leena Ruopsa paljastaa organisaatioiden ja johtamisen tieteenalaan kuuluvassa väitöstutkimuksessaan, että nykyajan johtaja ei kuitenkaan ole organisaation tavoitteita edistävä piinkova ammattilainen. Johtajakin on ennen kaikkea ihminen, joka yrittää selvittää omaa paikkaansa muutoksessa. Johtajaa kalvaa sama epävarmuus kuin muitakin: onko hänellä paikkaa organisaatiossa muutoksen toteuduttua.
Inhimilliset tarpeet ja tunteet
Perinteisesti organisaatiotutkimuksissa johtajia on tarkasteltu toimijoina ja työntekijöitä muutoksen kohteina. Keskustelussa on korostunut ylimmän johdon näkemys työntekijöiden muutosvastarinnasta. Väitöstutkimuksessaan Ruopsa murtaa kuvan johtajista sankarillisina toimijoina. Hän paljastaa tutkimuksessaan sekä ylimmän johdon että muiden toimijoiden inhimilliset tarpeet ja tunteet. Tutkija tuo esiin, miten organisaatiomuutos synnyttää halun tehdä identiteettityötä. Organisaatiomuutoksen kokeva kysyy: mistä minä olen tullut, kuka minä olen ja millainen on minun tulevaisuuteni.
Kolme tarinaa
Leena Ruopsa on kirjoittanut aineistosta kolme tarinaa. Ensimmäinen tarina kuvaa, miten erään globaalin organisaation muutos ja mittavat irtisanomiset mahdollistavat tarinan päähenkilölle nousemisen keskijohdosta ylimpään johtoon. Toinen tarina kertoo it-osaajien taistelusta. Kysymys on suomalaisista korpisotureista, kuten haastateltava sen kiteyttää. Kolmantena on kertomus erään pitkän linjan lähiesimiehen nöyryyttävistä organisaatiomuutoskokemuksista. Erilaisista kokemuksista huolimatta tarinoiden päähenkilöitä yhdistää tarve korostaa omaa arvoaan - jopa työyhteisön muiden jäsenten kustannuksella. Tutkimuksessa paljastuu hierarkisia rajoja ylittävä inhimillinen halu tulla kuulluksi ja arvostetuksi.
Tutkimusaineisto
Kerronnallisen tutkimuksen laaja yli 800 sivun haastatteluaineisto koostuu kahdentoista eri organisaation ylimmän johdon, keskijohdon ja luottamusmiesten haastatteluista. Näissä organisaatioissa muutokset ovat olleet ylimmän johdon päättämiä, niillä on ollut henkilöstövaikutuksia ja niitä on merkittävyytensä vuoksi käsitelty tiedotusvälineissä.
Inhimilliset tarpeet ja tunteet
Perinteisesti organisaatiotutkimuksissa johtajia on tarkasteltu toimijoina ja työntekijöitä muutoksen kohteina. Keskustelussa on korostunut ylimmän johdon näkemys työntekijöiden muutosvastarinnasta. Väitöstutkimuksessaan Ruopsa murtaa kuvan johtajista sankarillisina toimijoina. Hän paljastaa tutkimuksessaan sekä ylimmän johdon että muiden toimijoiden inhimilliset tarpeet ja tunteet. Tutkija tuo esiin, miten organisaatiomuutos synnyttää halun tehdä identiteettityötä. Organisaatiomuutoksen kokeva kysyy: mistä minä olen tullut, kuka minä olen ja millainen on minun tulevaisuuteni.
Kolme tarinaa
Leena Ruopsa on kirjoittanut aineistosta kolme tarinaa. Ensimmäinen tarina kuvaa, miten erään globaalin organisaation muutos ja mittavat irtisanomiset mahdollistavat tarinan päähenkilölle nousemisen keskijohdosta ylimpään johtoon. Toinen tarina kertoo it-osaajien taistelusta. Kysymys on suomalaisista korpisotureista, kuten haastateltava sen kiteyttää. Kolmantena on kertomus erään pitkän linjan lähiesimiehen nöyryyttävistä organisaatiomuutoskokemuksista. Erilaisista kokemuksista huolimatta tarinoiden päähenkilöitä yhdistää tarve korostaa omaa arvoaan - jopa työyhteisön muiden jäsenten kustannuksella. Tutkimuksessa paljastuu hierarkisia rajoja ylittävä inhimillinen halu tulla kuulluksi ja arvostetuksi.
Tutkimusaineisto
Kerronnallisen tutkimuksen laaja yli 800 sivun haastatteluaineisto koostuu kahdentoista eri organisaation ylimmän johdon, keskijohdon ja luottamusmiesten haastatteluista. Näissä organisaatioissa muutokset ovat olleet ylimmän johdon päättämiä, niillä on ollut henkilöstövaikutuksia ja niitä on merkittävyytensä vuoksi käsitelty tiedotusvälineissä.
Viimeksi päivitetty: 23.1.2024