Kestävän tuotteen ominaisuuksia ja suoritusta määrittävät tekijät
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
Linnanmaa Arina-sali TA105
Väitöksen aihe
Kestävän tuotteen ominaisuuksia ja suoritusta määrittävät tekijät
Väittelijä
Master of Science Zeeshan Ullah
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu, Markkinoinnin, johtamisen ja kansainvälisen liiketoiminnan yksikkö, Kansainvälinen liiketoiminta
Oppiaine
Markkinointi
Vastaväittäjä
Professori Thanos Papadopoulos, Kentin yliopisto
Kustos
Professori Ahmad Arslan, Oulun yliopisto
Kestävän tuotteen ominaisuuksia ja suoritusta määrittävät tekijät
Strateginen yritysten yhteiskuntavastuu (CSR) on tapa tuottaa kestäviä innovaatioita yrityksissä. Samaan aikaan strategiset CSR-aloitteet ovat kuitenkin yleensä kalliita ja käyttävät tutkimus- ja kehitysresursseja, mikä heikentää yritysten T&K-tehokkuutta. Vaikka strategiset CSR- ja T&K-toiminnot kilpailevat resurssien hankinnasta ja yritykset voivat käyttää CSR-budjettia T&K-toiminnallisilla alueilla, se ei kuitenkaan vähennä (yritysten) tarvetta pyrkiä kestävän kehityksen tavoitteisiin.
Tästä syystä tämä väitöskirja korostaa, että resurssirajoituksista huolimatta T&K-tiedon yhtäläisyydet CSR:n kanssa antavat yrityksille mahdollisuuden sisällyttää kestävän kehityksen ulottuvuuksia tuotteiden eriyttämisstrategioihin.
Empiiristen havaintojen perusteella tämä väitöskirja osoittaa, että tietosidonnaisuus (T&K:n ja CSR:n välillä) vähentää siihen liittyviä kustannuksia ja antaa yrityksille mahdollisuuden kehittää kestäviä tuotteita geneeristen T&K-toimintojen kautta.
Lisäksi kestävä tuotekehitys on strategisen CSR:n toteuttamista yrityksen tuotekehitysosastolla. Jotta CSR-budjettia ei ohjata uudelleen T&K-toimintoihin kilpailukyvyn ja suorituskyvyn parantamiseksi, on välttämätöntä tuottaa suorituskykyyn suuntautuneita kestäviä tuotteita. Ottaen huomioon, että kestävä tuote on yhdistelmä ympäristö- ja sosiaalisia ulottuvuuksia, joten ohjatakseen johtajia paremmin, tässä väitöskirjassa tutkittiin myös kestävien tuotteiden ympäristö- ja sosiaalisten ulottuvuuksien osuutta suorituskykyyn.
Mitä tulee kestävien tuotteiden kokonaistulokseen ja niiden ympäristöllisiin ja sosiaalisiin ulottuvuuksiin erikseen, kävi ilmi, että suhteellisen pieni osa ympäristö- ja sosiaalisen ulottuvuuden välisestä suorituserosta verrattuna yrityksen strategiseen yhteiskuntavastuuseen keskittyy yrityksen kestävän tuotteen ympäristö- ja sosiaalisten ulottuvuuksien kehittämiseen.
Tutkimustulokset korostivat strategisen yhteiskuntavastuun ylikorostusta ympäristöulottuvuuden kehittämisessä suhteessa sosiaaliseen ulottuvuuteen kestävässä tuotteessa. Nämä havainnot kertovat johtajille olemassa olevasta optimaalisesta kestävien tuotteiden yhdistelmästä ja niiden panoksesta suorituskykyyn. Lisäksi nämä havainnot kannustavat johtajia mukauttamaan strategista CSR-painotusta ympäristö- ja sosiaalisten ulottuvuuksien sisällyttämiseen kestävään tuotevalikoimaan kestävien tuotteiden kunkin ulottuvuuden tulosten mukaisesti.
Tästä syystä tämä väitöskirja korostaa, että resurssirajoituksista huolimatta T&K-tiedon yhtäläisyydet CSR:n kanssa antavat yrityksille mahdollisuuden sisällyttää kestävän kehityksen ulottuvuuksia tuotteiden eriyttämisstrategioihin.
Empiiristen havaintojen perusteella tämä väitöskirja osoittaa, että tietosidonnaisuus (T&K:n ja CSR:n välillä) vähentää siihen liittyviä kustannuksia ja antaa yrityksille mahdollisuuden kehittää kestäviä tuotteita geneeristen T&K-toimintojen kautta.
Lisäksi kestävä tuotekehitys on strategisen CSR:n toteuttamista yrityksen tuotekehitysosastolla. Jotta CSR-budjettia ei ohjata uudelleen T&K-toimintoihin kilpailukyvyn ja suorituskyvyn parantamiseksi, on välttämätöntä tuottaa suorituskykyyn suuntautuneita kestäviä tuotteita. Ottaen huomioon, että kestävä tuote on yhdistelmä ympäristö- ja sosiaalisia ulottuvuuksia, joten ohjatakseen johtajia paremmin, tässä väitöskirjassa tutkittiin myös kestävien tuotteiden ympäristö- ja sosiaalisten ulottuvuuksien osuutta suorituskykyyn.
Mitä tulee kestävien tuotteiden kokonaistulokseen ja niiden ympäristöllisiin ja sosiaalisiin ulottuvuuksiin erikseen, kävi ilmi, että suhteellisen pieni osa ympäristö- ja sosiaalisen ulottuvuuden välisestä suorituserosta verrattuna yrityksen strategiseen yhteiskuntavastuuseen keskittyy yrityksen kestävän tuotteen ympäristö- ja sosiaalisten ulottuvuuksien kehittämiseen.
Tutkimustulokset korostivat strategisen yhteiskuntavastuun ylikorostusta ympäristöulottuvuuden kehittämisessä suhteessa sosiaaliseen ulottuvuuteen kestävässä tuotteessa. Nämä havainnot kertovat johtajille olemassa olevasta optimaalisesta kestävien tuotteiden yhdistelmästä ja niiden panoksesta suorituskykyyn. Lisäksi nämä havainnot kannustavat johtajia mukauttamaan strategista CSR-painotusta ympäristö- ja sosiaalisten ulottuvuuksien sisällyttämiseen kestävään tuotevalikoimaan kestävien tuotteiden kunkin ulottuvuuden tulosten mukaisesti.
Viimeksi päivitetty: 1.3.2023