Kognitiiviset ja sosioemotionaaliset prosessit vuorovaikutuksessa. Havaintoja yhteisöllisestä oppimisesta
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
Oulun yliopisto, Linnanmaa, sali L2, Etäyhteyslinkki: https://oulu.zoom.us/j/65992034551
Väitöksen aihe
Kognitiiviset ja sosioemotionaaliset prosessit vuorovaikutuksessa. Havaintoja yhteisöllisestä oppimisesta
Väittelijä
Filosofian maisteri Jaana Isohätälä
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Kasvatustieteiden tiedekunta, Oppimisen ja koulutusteknologian tutkimusyksikkö
Oppiaine
Kasvatustiede
Vastaväittäjä
Tohtori Kristine Lund, Lyonin yliopisto
Kustos
Professori Sanna Järvelä, Oulun yliopisto
Tunnevuorovaikutus tukee taitavaa ryhmätyöskentelyä
Tieto ja tunteet nivoutuvat yhteen pienryhmien vuorovaikutuksessa. Tunnevuorovaikutus auttoi opiskelijoita säätelemään yhteisöllistä oppimistaan ja käymään argumentoivaa keskustelua.
Väitöskirja kuvailee, kuinka opettajaopiskelijat käsittelivät tietoa, ilmaisivat tunteitaan ja tulivat toimeen ryhmätyötilanteissa. Tulokset osoittavat, että tunteiden ilmaisu ja toisten tukeminen innostivat opiskelijoita osallistumaan vuorovaikutukseen.
Tunnevuorovaikutus nivoutui etenkin oppimisen säätelyyn eli oppimisen suunnitteluun, tarkkailuun ja arviointiin. Kielteisten tunteiden ilmaisut paljastivat haasteita mutta kannustivat opiskelijoita tukemaan toisiaan ja ratkomaan ongelmia. Väitöskirja havainnollistaa, kuinka esimerkiksi kannustus ja kehu auttoivat ryhmiä pääsemään turhautumisesta yhteiseen innostukseen. Nämä hetket auttoivat ryhmiä jatkamaan yhtenäistä työskentelyä tehtävien parissa.
Myönteistä tunneilmapiiriä ylläpidettiin myös argumentoivan keskustelun aikana. Väitöskirja kuvailee, kuinka hienovaraisin sanoin ja elein opiskelijat muotoilivat väitteensä varovasti, huomioivat eriäviä näkemyksiä ja lievensivät väittelyn synnyttämiä jännitteitä. Argumentoiva keskustelu oli kuitenkin harvinaista opiskelijoiden ryhmätyötilanteissa. Tämä kertoo, että opiskelijat saattavat kaihtaa tai aliarvostaa kriittistä keskustelua.
Väitöstutkimuksen tulokset perustuvat videotallennetun, kasvokkaisen vuorovaikutuksen laadulliseen analyysiin, jota täydensivät osallistujien ja opettajan arviot vuorovaikutuksen laadusta. Tutkimukseen osallistui neljäkymmentäkolme suomalaista luokanopettajaopiskelijaa, jotka työskentelivät neljän hengen pienryhmissä matematiikan ja ympäristöopin kursseilla.
Tulosten valossa on luonnollista, että ryhmä- ja tiimityö koetaan usein vaativaksi. Oppilaitoksissa ja työpaikoilla on syytä harjoitella tunnevuorovaikutusta osana taitavaa ryhmätyöskentelyä ‒ myös etäyhteyksien välityksellä.
Väitöskirja kuvailee, kuinka opettajaopiskelijat käsittelivät tietoa, ilmaisivat tunteitaan ja tulivat toimeen ryhmätyötilanteissa. Tulokset osoittavat, että tunteiden ilmaisu ja toisten tukeminen innostivat opiskelijoita osallistumaan vuorovaikutukseen.
Tunnevuorovaikutus nivoutui etenkin oppimisen säätelyyn eli oppimisen suunnitteluun, tarkkailuun ja arviointiin. Kielteisten tunteiden ilmaisut paljastivat haasteita mutta kannustivat opiskelijoita tukemaan toisiaan ja ratkomaan ongelmia. Väitöskirja havainnollistaa, kuinka esimerkiksi kannustus ja kehu auttoivat ryhmiä pääsemään turhautumisesta yhteiseen innostukseen. Nämä hetket auttoivat ryhmiä jatkamaan yhtenäistä työskentelyä tehtävien parissa.
Myönteistä tunneilmapiiriä ylläpidettiin myös argumentoivan keskustelun aikana. Väitöskirja kuvailee, kuinka hienovaraisin sanoin ja elein opiskelijat muotoilivat väitteensä varovasti, huomioivat eriäviä näkemyksiä ja lievensivät väittelyn synnyttämiä jännitteitä. Argumentoiva keskustelu oli kuitenkin harvinaista opiskelijoiden ryhmätyötilanteissa. Tämä kertoo, että opiskelijat saattavat kaihtaa tai aliarvostaa kriittistä keskustelua.
Väitöstutkimuksen tulokset perustuvat videotallennetun, kasvokkaisen vuorovaikutuksen laadulliseen analyysiin, jota täydensivät osallistujien ja opettajan arviot vuorovaikutuksen laadusta. Tutkimukseen osallistui neljäkymmentäkolme suomalaista luokanopettajaopiskelijaa, jotka työskentelivät neljän hengen pienryhmissä matematiikan ja ympäristöopin kursseilla.
Tulosten valossa on luonnollista, että ryhmä- ja tiimityö koetaan usein vaativaksi. Oppilaitoksissa ja työpaikoilla on syytä harjoitella tunnevuorovaikutusta osana taitavaa ryhmätyöskentelyä ‒ myös etäyhteyksien välityksellä.
Viimeksi päivitetty: 23.1.2024