Kognitiivisten radioverkkojen ja resurssiallokaation suorituskykyanalyysi

Linnanmaa, OP-sali (L10)

Kognitiivisten radioverkkojen ja resurssiallokaation suorituskykyanalyysi

Master of Science (Engineering) Isameldin Suliman

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, CWC-Radioteknologiat

Tietoliikennetekniikka

Professori Mohammed Salem Elmusrati, Vaasan yliopisto

Dosentti Janne Lehtomäki, Oulun yliopisto, CWC

Älykkäät langattomat laitteet ja resurssien jakaminen: suorituskykyanalyysi

Radioresurssit ovat rajallisia ja nykyään useat erilaiset langattomat järjestelmät haluavat osansa radiotaajuuksista. Ongelmaksi alkaa tulla se, ettei taajuuksia ole enää jäljellä uusille sovelluksille.

Älykäs "kognitiivinen radio" on nousemassa lupaavaksi työkaluksi niukkojen radioresurssien ja taajuuksien käytön tehottomuuden ratkaisemisessa. Kognitiivinen radio nuuskii taajuuksia ja etsii kullakin hetkellä vapaita taajuuksia (spektriaukkoja).

Tässä väitöskirjassa painotus on älykkäiden radioverkkojen suorituskykyanalyysissa ja radioresurssien hallinnassa. Työssä kehitetään jatkuva-aikaiseen Markov-ketjuun perustuva analyyttinen malli joka ottaa huomioon kaikki olennaiset asiat.

Lisäksi työssä tutkitaan radikaalia uutta ideaa siihen miten hoitaa se kun useat radiot haluavat käyttää samaa kanavaa. Tähän ehdotetaan niin herkkää nuuskimista että samaan aikaan tapahtuvat lähetykset (haitalliset törmäykset) voidaan minimoida.

Nykyään laitteiden välinen viestintä ilman, että tarvitaan tukiasemia väliin, on suosittu aihe. Työssä tutkitaan laitteiden välistä suoraa viestintää paikallisen jakauman kanssa, jossa käyttäjillä on tapana kasaantua solun sisällä esimerkiksi rakennuksiin.