Kohti opettajan autonomian relationaalista määrittelyä - Narratiivinen tutkimus eri konteksteista tulevien lukion opettajien käsityksistä autonomiasta
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
Oulun yliopisto, Linnanmaa, L10
Väitöksen aihe
Kohti opettajan autonomian relationaalista määrittelyä - Narratiivinen tutkimus eri konteksteista tulevien lukion opettajien käsityksistä autonomiasta
Väittelijä
Kasvatustieteen maisteri Audrey Paradis
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Kasvatustieteiden tiedekunta, Opettajat, opettaminen ja kasvatusyhteisöt
Oppiaine
Kasvatustiede
Vastaväittäjä
Professori Auli Toom, Helsingin yliopisto
Kustos
Professori Raimo Kaasila, Oulun yliopisto
Uusi käsitys opettajan autonomiasta voisi voimaannuttaa opettajia
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kanadalaisten ja suomalaisten opettajien käsityksiä autonomiasta, koska myönteisellä käsityksellä autonomiasta voi olla merkitystä opettajien tuntemuksiin pätevyydestä, voimaantumisesta ja ammattitaidosta.
Tulosten mukaan konteksti vaikuttaa merkittävästi siihen, miten opettajat kokevat autonomian. Autonomian arvostaminen ja tarve autonomiaan voivat kertoa opettajien halusta pitää kiinni autonomiastaan tai lisätä sen määrää. Luottamuksella on keskeinen merkitys sille, tuntevatko opettajat itsensä autonomisiksi toimijoiksi vai eivät. Lisäksi havaittiin, että luottamuksella on suuri merkitys myös työympäristön ihmissuhteissa ja että autonomia on erottamaton osa näitä suhteita.
Näin ollen tutkimuksen johtopäätöksissä esitetään, että opettajan autonomian käsitystä tulisi tarkastella uudelleen niin, että nykyisen yksilökeskeisen painotuksen lisäksi otetaan huomioon myös erilaiset kontekstit ja sosiaaliset suhteet.
Tutkimuksessa sovellettiin narratiivista menetelmää haastattelemalla 15 lukion matematiikan opettajaa Kanadasta ja 12 lukion matematiikan opettajaa Suomesta. Opettajien kertomuksia analysoitiin kokonaisuutena ja lisäksi niitä vertailtiin keskeisten teemojen osalta.
Painottamalla kokonaisvaltaisempaa käsitystä opettajan autonomiasta, toisin sanoen huomioonottamalla kontekstin ja opettajien omat huolenaiheet tämän tutkimuksen tulokset viittaavat tarpeeseen voimaannuttaa opettajia. Tavoitteena on, että opettajat voivat vaikuttaa omaan autonomiaansa. Työssään tuettu, voimaantunut ja itsenäinen opettaja on usein myös sitoutunut ja motivoitunut. Opettajan autonomiaan liittyvien käsitysten parempi ymmärtäminen edesauttaa myös opettajankoulutuksen kehittämistä.
Tulosten mukaan konteksti vaikuttaa merkittävästi siihen, miten opettajat kokevat autonomian. Autonomian arvostaminen ja tarve autonomiaan voivat kertoa opettajien halusta pitää kiinni autonomiastaan tai lisätä sen määrää. Luottamuksella on keskeinen merkitys sille, tuntevatko opettajat itsensä autonomisiksi toimijoiksi vai eivät. Lisäksi havaittiin, että luottamuksella on suuri merkitys myös työympäristön ihmissuhteissa ja että autonomia on erottamaton osa näitä suhteita.
Näin ollen tutkimuksen johtopäätöksissä esitetään, että opettajan autonomian käsitystä tulisi tarkastella uudelleen niin, että nykyisen yksilökeskeisen painotuksen lisäksi otetaan huomioon myös erilaiset kontekstit ja sosiaaliset suhteet.
Tutkimuksessa sovellettiin narratiivista menetelmää haastattelemalla 15 lukion matematiikan opettajaa Kanadasta ja 12 lukion matematiikan opettajaa Suomesta. Opettajien kertomuksia analysoitiin kokonaisuutena ja lisäksi niitä vertailtiin keskeisten teemojen osalta.
Painottamalla kokonaisvaltaisempaa käsitystä opettajan autonomiasta, toisin sanoen huomioonottamalla kontekstin ja opettajien omat huolenaiheet tämän tutkimuksen tulokset viittaavat tarpeeseen voimaannuttaa opettajia. Tavoitteena on, että opettajat voivat vaikuttaa omaan autonomiaansa. Työssään tuettu, voimaantunut ja itsenäinen opettaja on usein myös sitoutunut ja motivoitunut. Opettajan autonomiaan liittyvien käsitysten parempi ymmärtäminen edesauttaa myös opettajankoulutuksen kehittämistä.
Viimeksi päivitetty: 23.1.2024