Kollageeni XIII keuhkon toiminnassa ja keuhkofibroosissa sekä kilpirauhaseen liittyvässä silmäsairaudessa

Leena Palotie-sali 101A, Kontinkankaan kampus, Aapistie 5A

Lääketieteen lisensiaatti Oula Norman

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Biokemian ja molekyylilääketieteen tiedekunta, ECM-Hypoksia tutkimusyksikkö

Biokemia ja molekyylilääketiede

Professori Sirkku Peltonen, Helsingin yliopisto

Professori Taina Pihlajaniemi, Oulun yliopisto

Kollageeni XIII on solukalvokollageeni, jota koodaa COL13A1-geeni. Geenin toiminnan estävät mutaatiot johtavat tyypin 19 synnynnäiseen myasteeniseen oireyhtymään, jossa hermo-lihasliitosten kehitys on häiriintynyt, mikä johtaa vaikeaan lihasheikkouteen, hengitysvaikeuksiin ja alentuneeseen keuhkojen toimintaan.

Tässä tutkimuksessa selvitettiin kollageeni XIII:n ilmenemistä ja funktiota keuhkojen normaalissa toiminnassa ja keuhkofibroosissa. Kollageeni XIII:n havaittiin ilmenevän alveolaarisia fibroblasteja ympäröivissä tyvikalvoissa. Poistogeenisten hiirten keuhkot olivat rakenteeltaan normaalit, mutta hiirten keuhkofunktiossa havaittiin hengityslihasten heikkouteen viittaavia poikkeavuuksia keuhkojen tilavuudessa ja rintakehän laajenemisessa. Keuhkofibroosipotilasnäytteissä todettiin kollageeni XIII:n ilmenevän erityisen voimakkaasti tautispesifisissä hyperplastisissa epiteelisoluissa. Keuhkofibroosin kokeellisessa hiirimallissa havaittiin ilmenemisen olevan voimakkaampaa fibroottisissa kohdissa, mutta kollageeni XIII-poistogeenisissä hiirissä fibroosin laajuus ei eronnut villityypistä. Lisäksi tutkimuksessa optimoitiin geenien ilmenemistä mittaavaa menetelmää fibroosimallissa.

Tässä väitöstutkimuksessa tutkittiin myös kollageeni XIII:n merkitystä Basedowin taudin silmäoireyhtymässä. Basedowin tauti on yksi yleisimmistä autoimmuunisairauksista ja jopa puolella potilasta on silmäoireita. Oireyhtymää sairastavien potilaiden verestä on aiemmin löytynyt kollageeni XIII-vasta-aineita ja niiden on havaittu korreloivan taudin aktiivisuuden kanssa. Kollageeni XIII:n ilmenemistä selvitettiin silmäkuopan kudoksista ja Basedowin taudin tai struuman vuoksi poistetuista kilpirauhasista. Ilmenemistä havaittiin silmänliikuttajalihaksissa ja silmäkuopan sidekudoksen ja rasvan verisuonissa. Struumapotilailla kilpirauhasen kollageeni XIII:n ilmenemistaso vaihteli huomattavasti ja ilmenemistason todettiin korreloivan TGFB1-tason kanssa. Jatkotutkimuksissa havaittiin TGF-β1:n indusoivan kollageeni XIII:n ilmenemistä kilpirauhasen epiteelisoluissa.
Viimeksi päivitetty: 29.7.2024