Kollageeni XVII toiminnan analysointi epiteliaalisissa syöpäsoluissa ja poistogeeninen hiirimalli

Oulun yliopistollinen sairaala, luentosali 3

Lääketieteen lisensiaatti Jyri Moilanen

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Lääketieteellinen tiedekunta, ihotaudit

Lääketiede

Professori Jyrki Heino, Turun yliopisto

Professori Kaisa Tasanen-Määttä, Oulun yliopisto

Kollageeni XVII osallistuu munuaiskerästen kehittymiseen sekä mahdollisesti paksu- ja peräsuolen adenomakarsinooman sekä ihon okasolusyövän syntyyn

Väitöstutkimuksessa on havaittu, että kollageeni XVII:ää tarvitaan munuaiskerästen kehittymisessä. Lisäksi sitä esiintyy paksusuolen epiteelissä. Kollageeni XVII osallistuu mahdollisesti myös paksu- ja peräsuolen adenomakarsinooman (CRC) sekä ihon okasolusyövän (SCC) kehittymiseen yhdessä integriini beta4:n ja laminiini 332:n proteiinien kanssa.

Kollageeni XVII ja integriini alfa6beta4 ovat hemidesmosomin (HD) rakenneproteiineja. Ne kiinnittyvät solun ulkopuolella laminiini 332 nimiseen proteiiniin. HD:t kiinnittävät kudosten pintoja verhoavat epiteelisolut alla olevaan tyvikalvoon.

Tässä työssä tutkimusaineistona on käytetty potilasnäytteitä, kollageeni XVII poistogeenistä hiirimallia sekä useita munuaisista, paksusuolesta ja ihosta peräisin olevia solulinjoja.

Ihmisellä häiriöt kollageeni XVII toiminnassa johtavat erityyppisiin rakkuloiviin ihosairauksiin. Näitä tauteja sairastavien potilaiden munuaisten toimintaa ei ole aiemmin juurikaan tutkittu. Tutkimuksen löydösten perusteella tämän potilasryhmän munuaisten toiminnan analysointi vaikuttaa kiinnostavalta jatkotutkimuskohteelta. Sekä SCC:n että CRC:n yhä yleistyessä väestössämme, kohonneen kollageeni XVII määrän liittyminen näiden syöpätyyppien syntyyn herättää ajatuksia siitä, voisiko kollageeni XVII määrän analysointia hyödyntää tulevaisuudessa näiden syöpätyyppien ennusteen määrittämisessä.
Viimeksi päivitetty: 23.1.2024