Koulutusvalintojen tukeminen: data- ja algoritmipohjaisten teknologioiden mahdollisuudet ja eettiset huolenaiheet

Väitöstilaisuuden tiedot

Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika

Väitöstilaisuuden paikka

Linnanmaa, L2

Väitöksen aihe

Koulutusvalintojen tukeminen: data- ja algoritmipohjaisten teknologioiden mahdollisuudet ja eettiset huolenaiheet

Väittelijä

Psykologian maisteri Egle Gedrimiene

Tiedekunta ja yksikkö

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Oppiminen ja oppimisprosessit

Oppiaine

Kasvatuspsykologia

Vastaväittäjä

Professori Teresa Cerratto-Pargman, Tukholman yliopisto

Kustos

Professori Hanni Muukkonen, Oulun yliopisto

Vieraile väitöstilaisuudessa

Lisää tapahtuma kalenteriin

Koulutusvalintojen tukeminen: data- ja algoritmipohjaisten teknologioiden mahdollisuudet ja eettiset huolenaiheet

Data- ja algoritmipohjaiset teknologiat tarjoavat uusia mahdollisuuksia tukea yksilöiden koulutuspolkuja. Tämä väitöskirja keskittyy käyttäjiin tekoälyn ja oppimisanalytikan aloilla tutkien raportoituja hyötyjä ja haasteita sekä esille nousevia eettisiä huolenaiheita.

Tulokset paljastivat yksilöiden korkeat odotukset sekä sen, että data- ja algoritmipohjainen teknologia tuki laajasti koulutuksen kontekstissa tapahtuvia päätöksiä. Lisäksi käyttäjät tunnistivat viisi keskeistä tuen aluetta. Näitä olivat uriin liittyvän tiedon tarjoaminen, tiedon tutkiminen ja analysointi, urapolkumahdollisuuksien monipuolistuminen, suunnannäyttö ja päätöksenteon tuki sekä itsereflektio.

Ideoiden monipuolistaminen mahdollisiin urapolkuihin liittyen nousi käyttäjien keskeiseksi tarpeeksi. Päätöksenteon helpottamiseksi tarjottu tuki ei ollut linjassa sen kanssa, mitä aiempi teoria ehdottaa optimaaliseksi päätöksentekoprosessiksi. Erityisesti päätöksentekoon tarvittava kontekstuaalinen tieto oli puutteellista. Tulokset paljastavat myös useita eettisiä huomioita. Erityisesti käyttäjien näkökulmasta nousivat läpinäkyvyyden rajoitteet, taipumus vahvistusharhaan ja huoli liiallisesta luottavaisuudesta.

Tulokset korostavat teknologioiden potentiaalisten käyttäjien haavoittuvuutta. Lisäksi on tärkeää, että alan harjoittajat, kehittäjät ja päätöksentekijät huomioivat käyttäjien haavoittuvuuden ja tasapainottelevat sen ja vastuullisuuden välillä. Tulokset tarjoavat myös tietoa, miten data- ja algoritmipohjaisia työkaluja voidaan kehittää yksilöiden tukemiseksi heidän koulutuksellisissa risteymissään.
Viimeksi päivitetty: 11.2.2025