Koulutusvalintojen tukeminen: data- ja algoritmipohjaisten teknologioiden mahdollisuudet ja eettiset huolenaiheet
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
Linnanmaa, L2
Väitöksen aihe
Koulutusvalintojen tukeminen: data- ja algoritmipohjaisten teknologioiden mahdollisuudet ja eettiset huolenaiheet
Väittelijä
Psykologian maisteri Egle Gedrimiene
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Oppiminen ja oppimisprosessit
Oppiaine
Kasvatuspsykologia
Vastaväittäjä
Professori Teresa Cerratto-Pargman, Tukholman yliopisto
Kustos
Professori Hanni Muukkonen, Oulun yliopisto
Koulutusvalintojen tukeminen: data- ja algoritmipohjaisten teknologioiden mahdollisuudet ja eettiset huolenaiheet
Data- ja algoritmipohjaiset teknologiat tarjoavat uusia mahdollisuuksia tukea yksilöiden koulutuspolkuja. Tämä väitöskirja keskittyy käyttäjiin tekoälyn ja oppimisanalytikan aloilla tutkien raportoituja hyötyjä ja haasteita sekä esille nousevia eettisiä huolenaiheita.
Tulokset paljastivat yksilöiden korkeat odotukset sekä sen, että data- ja algoritmipohjainen teknologia tuki laajasti koulutuksen kontekstissa tapahtuvia päätöksiä. Lisäksi käyttäjät tunnistivat viisi keskeistä tuen aluetta. Näitä olivat uriin liittyvän tiedon tarjoaminen, tiedon tutkiminen ja analysointi, urapolkumahdollisuuksien monipuolistuminen, suunnannäyttö ja päätöksenteon tuki sekä itsereflektio.
Ideoiden monipuolistaminen mahdollisiin urapolkuihin liittyen nousi käyttäjien keskeiseksi tarpeeksi. Päätöksenteon helpottamiseksi tarjottu tuki ei ollut linjassa sen kanssa, mitä aiempi teoria ehdottaa optimaaliseksi päätöksentekoprosessiksi. Erityisesti päätöksentekoon tarvittava kontekstuaalinen tieto oli puutteellista. Tulokset paljastavat myös useita eettisiä huomioita. Erityisesti käyttäjien näkökulmasta nousivat läpinäkyvyyden rajoitteet, taipumus vahvistusharhaan ja huoli liiallisesta luottavaisuudesta.
Tulokset korostavat teknologioiden potentiaalisten käyttäjien haavoittuvuutta. Lisäksi on tärkeää, että alan harjoittajat, kehittäjät ja päätöksentekijät huomioivat käyttäjien haavoittuvuuden ja tasapainottelevat sen ja vastuullisuuden välillä. Tulokset tarjoavat myös tietoa, miten data- ja algoritmipohjaisia työkaluja voidaan kehittää yksilöiden tukemiseksi heidän koulutuksellisissa risteymissään.
Tulokset paljastivat yksilöiden korkeat odotukset sekä sen, että data- ja algoritmipohjainen teknologia tuki laajasti koulutuksen kontekstissa tapahtuvia päätöksiä. Lisäksi käyttäjät tunnistivat viisi keskeistä tuen aluetta. Näitä olivat uriin liittyvän tiedon tarjoaminen, tiedon tutkiminen ja analysointi, urapolkumahdollisuuksien monipuolistuminen, suunnannäyttö ja päätöksenteon tuki sekä itsereflektio.
Ideoiden monipuolistaminen mahdollisiin urapolkuihin liittyen nousi käyttäjien keskeiseksi tarpeeksi. Päätöksenteon helpottamiseksi tarjottu tuki ei ollut linjassa sen kanssa, mitä aiempi teoria ehdottaa optimaaliseksi päätöksentekoprosessiksi. Erityisesti päätöksentekoon tarvittava kontekstuaalinen tieto oli puutteellista. Tulokset paljastavat myös useita eettisiä huomioita. Erityisesti käyttäjien näkökulmasta nousivat läpinäkyvyyden rajoitteet, taipumus vahvistusharhaan ja huoli liiallisesta luottavaisuudesta.
Tulokset korostavat teknologioiden potentiaalisten käyttäjien haavoittuvuutta. Lisäksi on tärkeää, että alan harjoittajat, kehittäjät ja päätöksentekijät huomioivat käyttäjien haavoittuvuuden ja tasapainottelevat sen ja vastuullisuuden välillä. Tulokset tarjoavat myös tietoa, miten data- ja algoritmipohjaisia työkaluja voidaan kehittää yksilöiden tukemiseksi heidän koulutuksellisissa risteymissään.
Viimeksi päivitetty: 11.2.2025