Kuvallinen kulttuuriperintömme. Tunne- ja representaatiotutkimus suomalaisista toisen maailmansodan valokuvista

L6, Oulun yliopisto

Filosofian maisteri Tuuli Matila

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Humanistinen tiedekunta, Arkeologia

Arkeologia

Dosentti Laura McAtackney, Aarhusin yliopisto

Dosentti Timo Ylimaunu, Oulun yliopisto

Suomalaiset toisen maailmansodan valokuvat museoissa ja mediassa

Tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisen virallisen sotavalokuvakokoelman käyttöä kulttuuriperintönä. Kuvien avulla rakennetaan sotanäkymiä, jotka ovat perinteisesti Suomessa olleet varsin yksipuolisen isänmaallisia. Erityisesti museoissa on vältetty niin sanotusti vaikeiden kuvien näyttämistä yleisölle. Armeijan virallisessa kuvakokoelmassa on otoksia esimerkiksi suomalaisten perustamista keskitysleireistä Itä-Karjalassa ja yhteistyöstä natsi-Saksan kanssa, jota ei ole aikaisemmin tuotu yleisön nähtäville.

Tutkimus tarkastelee näiden kuvien potentiaalia isänmaallisen sotatulkinnan kriittisessä tarkastelussa.
Viimeksi päivitetty: 1.3.2023