Laajennettavien 3D virtuaalitilojen energiatehokas visualisointi mobiililaitteella
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
IT115, Linnanmaa
Väitöksen aihe
Laajennettavien 3D virtuaalitilojen energiatehokas visualisointi mobiililaitteella
Väittelijä
Diplomi-insinööri Jarkko Vatjus-Anttila
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, Tietotekniikka
Oppiaine
Tietotekniikka
Vastaväittäjä
Professori Tapio Takala, Aalto yliopisto
Kustos
Professori Juha Röning, Oulun yliopisto
Energian säästöä mobiilisovelluksiin yksinkertaistamalla grafiikkaa automaattisesti
Tämä työ tutkii sellaisia mobiilisovelluksia, jotka hyödyntävät kolmiulotteista grafiikkaa sovelluksen visualisointiin. Kyseinen grafiikkatyyppi on mobiililaitteelle raskas hallita varsinkin jos sovellus, jossa grafiikkaa käytetään on tarkoitettu samalla myös mobiililaitetta suorituskykyisemmälle tietokoneelle. Tällaisia sovelluksia ovat esimerkiksi kolmiulotteiset virtuaalitilat tai -pelit. Grafiikan sisältöä voi muokata ennenkuin se toimitetaan mobiililaitteelle ja suotuisassa tapauksessa sovelluksen ajaminen ei ole enää niin raskasta. Tämä johtaa energiansäästöön sekä siten myös pidempään sovellusten käyttöaikaan ja parempaan loppukäyttäjäkokemukseen. Grafiikan muokkaus voi kuitenkin loppukäyttäjän kannalta tuottaa epäsuotuisan lopputuloksen, koska automaattisessa muokkauksessa on mahdollista, että alkuperäisen grafiikan laatu heikkenee.
Työssä tutkittiin menetelmiä myös tästä näkökulmasta: kuinka paljon grafiikkaa voi muokata ennenkuin loppukäyttäjät eivät enää siitä pidä. Työ tutkii menetelmiä, joilla grafiikkaa voi ja kannattaa muokata sekä myöskin sitä, missä kohtaa grafiikan toimitusketjua muokkaus kannattaa toteuttaa. Lopputuloksissa esitellään ehdotus sovellusrakenteesta, jossa muokkausmenetelmät on otettu huomioon sekä esitellään mittaustuloksia. Lisäksi todennetaan, että jopa 50% vähäisempi energiankulutus on mahdollista saavuttaa käyttäen kolmiulotteista virtuaalitilasovellusta, kun työn esittelemät menetelmät ovat käytössä.
Työssä tutkittiin menetelmiä myös tästä näkökulmasta: kuinka paljon grafiikkaa voi muokata ennenkuin loppukäyttäjät eivät enää siitä pidä. Työ tutkii menetelmiä, joilla grafiikkaa voi ja kannattaa muokata sekä myöskin sitä, missä kohtaa grafiikan toimitusketjua muokkaus kannattaa toteuttaa. Lopputuloksissa esitellään ehdotus sovellusrakenteesta, jossa muokkausmenetelmät on otettu huomioon sekä esitellään mittaustuloksia. Lisäksi todennetaan, että jopa 50% vähäisempi energiankulutus on mahdollista saavuttaa käyttäen kolmiulotteista virtuaalitilasovellusta, kun työn esittelemät menetelmät ovat käytössä.
Viimeksi päivitetty: 23.1.2024