Lasten onnistuminen oppimistilanteissa. Toimet, näkemykset ja arviot oppimisen konteksteissa
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
Linnanmaa, Kuusamonsali (YB210)
Väitöksen aihe
Lasten onnistuminen oppimistilanteissa. Toimet, näkemykset ja arviot oppimisen konteksteissa
Väittelijä
Kasvatustieteen maisteri Arttu Mykkänen
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Kasvatustieteiden tiedekunta, kasvatustiede
Oppiaine
Kasvatustiede
Vastaväittäjä
Professori Marold Wosnitza, RWTH Aachen University, Saksa
Kustos
Professori Sanna Järvelä, Oulun yliopisto
Lasten onnistuminen oppimistilanteissa
Onnistumisen kokemukset muokkaavat lasten käsityksiä itsestä oppijana. Lasten onnistumisen kokemuksia jokapäiväisissä oppimisen tilanteissa on kuitenkin tutkittu vähän. Tässä väitöskirjassa tutkittiin esi- ja alkuopetusikäisten lasten kertomia syitä heidän onnistumiselle arkipäivän luokkahuoneen oppimistilanteissa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, kuinka lapsen onnistumista tuettiin näissä tilanteissa. Tutkimuksessa pyrittiin kehittämään uusia tutkimusmenetelmiä, jotka osallistavat lapsia aineistonkeruuseen.
Videotaltioinneista, valokuvista ja haastatteluista koostuva aineisto on kerätty suomalaisissa esi- ja alkuopetusluokissa. Tutkimus koostuu kolmen aineiston analyyseista, joista ensimmäisessä tutkittiin esi- ja alkuopetusikäisten lasten osoittamaa sinnikkyyttä yksilö- ja paritehtävässä. Toinen tutkimus selvitti, kuinka alakouluikäiset lapset selittivät onnistumistaan koululuokan oppimistilanteissa ja kuinka lasten oppimista tuettiin kyseisissä tilanteissa. Kolmas tutkimus tarkasteli, kuinka alakouluikäiset oppilaat selittivät koulukavereidensa onnistumista oppimisessa.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että koululuokassa tapahtuvaan onnistumiseen vaikuttavat sekä lasten oma toiminta kuin myös opettajien ja kavereiden toiminta. Lasten yksilölliset taidot, kuten sinnikäs työskentely ja kyky suoriutua tehtävässä onnistuneesti auttoivat heitä onnistumaan oppimisessa. Selittäessään omia ja kavereidensa onnistumisia lapset kuvailivat sitä konkreettisten toimien kautta. Lapset selittivät onnistumisen johtuneen toimista, joita he itse tekivät tehtävien aikana, kuten tehtävien aktiivinen suorittaminen ja heidän kokemansa kyvykkyys suoriutua tehtävistä onnistuneesti. Olennaista oli myös tuki, jota lapset saavat oppimisen aikana.
Tutkimuksessa havaittiin, että seuratuissa luokkahuoneissa lasten oppimista tukivat erityisesti opettajien tarjoama apu ja kannustava arviointi, jotka loivat luokkaan ymmärtävän ja rohkaisevan ilmapiirin. Metodologisesti tämä tutkimus näyttää, että oppimisen tutkimuksessa on mahdollista kehittää lapsilähtöisiä osallistavia tutkimusmenetelmiä, joilla voi olla relevanssia myös käytännön opetustyössä. Tutkimuksen tulokset lisäävät tietoa siitä, miten lasten onnistumisen kokemuksia ja oppimista voidaan tukea jokapäiväisissä luokkahuonetilanteissa.
Videotaltioinneista, valokuvista ja haastatteluista koostuva aineisto on kerätty suomalaisissa esi- ja alkuopetusluokissa. Tutkimus koostuu kolmen aineiston analyyseista, joista ensimmäisessä tutkittiin esi- ja alkuopetusikäisten lasten osoittamaa sinnikkyyttä yksilö- ja paritehtävässä. Toinen tutkimus selvitti, kuinka alakouluikäiset lapset selittivät onnistumistaan koululuokan oppimistilanteissa ja kuinka lasten oppimista tuettiin kyseisissä tilanteissa. Kolmas tutkimus tarkasteli, kuinka alakouluikäiset oppilaat selittivät koulukavereidensa onnistumista oppimisessa.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että koululuokassa tapahtuvaan onnistumiseen vaikuttavat sekä lasten oma toiminta kuin myös opettajien ja kavereiden toiminta. Lasten yksilölliset taidot, kuten sinnikäs työskentely ja kyky suoriutua tehtävässä onnistuneesti auttoivat heitä onnistumaan oppimisessa. Selittäessään omia ja kavereidensa onnistumisia lapset kuvailivat sitä konkreettisten toimien kautta. Lapset selittivät onnistumisen johtuneen toimista, joita he itse tekivät tehtävien aikana, kuten tehtävien aktiivinen suorittaminen ja heidän kokemansa kyvykkyys suoriutua tehtävistä onnistuneesti. Olennaista oli myös tuki, jota lapset saavat oppimisen aikana.
Tutkimuksessa havaittiin, että seuratuissa luokkahuoneissa lasten oppimista tukivat erityisesti opettajien tarjoama apu ja kannustava arviointi, jotka loivat luokkaan ymmärtävän ja rohkaisevan ilmapiirin. Metodologisesti tämä tutkimus näyttää, että oppimisen tutkimuksessa on mahdollista kehittää lapsilähtöisiä osallistavia tutkimusmenetelmiä, joilla voi olla relevanssia myös käytännön opetustyössä. Tutkimuksen tulokset lisäävät tietoa siitä, miten lasten onnistumisen kokemuksia ja oppimista voidaan tukea jokapäiväisissä luokkahuonetilanteissa.
Viimeksi päivitetty: 23.1.2024