Oulun yliopisto

Luonnontieteiden maisteri, MSc Mostafa Ismail

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Teknillinen tiedekunta, Kuitu- ja partikkelitekniikka

Prosessi- ja ympäristötekniikan tohtorikoulutuksen tutkinto-ohjelma

Professori Stephen Eichhorn, Bristolin Yliopisto

Professori Henrikki Liimatainen, Oulun yliopisto

Vieraile väitöstilaisuudessa

Lignoselluloosa- ja selluloosamateriaalien kehittyneet kuvantamismenetelmät

Lignoselluloosa on runsaasti saatavilla oleva uusiutuva biopolymeerimateriaali, jota voidaan käyttää monissa eri sovelluksissa, kuten paperi- ja pakkausmateriaaleissa sekä toiminnallisissa materiaaleissa. Viimeaikaiset lignoselluloosainnovaatiot ovat johtaneet kestävien materiaalien kehittämiseen, kuten nano- ja mikroskaalan selluloosaan, jota voidaan käyttää uusilla alueilla kuten elektroniikassa ja lääketieteessä.

Lignoselluloosan analysointi ei ole kuitenkaan helppoa ja uusia tekniikoita tarvitaan. Fluoresenssielinaikakuvantaminen, ei-invasiivinen laserkonfokaalimikroskopia ja pehmeän röntgenalueen pyyhkäisyläpäisymikroskopia ovat esimerkkejä tällaisista uusista kehittyneistä kuvantamistekniikoista. Väitöstutkimuksessa näitä tekniikoita käytettiin erilaisten lignoselluloosa- ja selluloosamateriaalien tutkimiseen ja ymmärtämiseen antaen arvokasta tietoa niiden ominaisuuksista ja rakenteesta, mikä voi johtaa uusiin ja innovatiivisiin sovelluksiin.

Kaiken kaikkiaan lignoselluloosan käyttö ja uusien kuvantamistekniikoiden kehittäminen voisi mullistaa monia eri teollisuudenaloja tarjoten kestäviä ratkaisuja, jotka ovat sekä uusiutuvia että biohajoavia.
Viimeksi päivitetty: 27.3.2023