Liiketoimintamallien legitimiteetti tulevaisuuden älykkään energiajärjestelmän kontekstissa

Linnanmaa, TA105

Master of Science Rashid Dehkordi

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu, Martti Ahtisaari Instituutti

Johtaminen

Dosentti Taina Eriksson, Turun yliopisto

Professori Petri Ahokangas, Oulun yliopisto

Vieraile väitöstilaisuudessa

Sähkörekkojen käyttöönotolla ennakoidaan olevan merkittävä vaikutus logistiikka-alan hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä ja vihreän siirtymän toteuttamisessa tulevaisuudessa. Rashid Dehkordin väitöstutkimuksessa tutkitaan, kuinka rekkaliikenteen sähköistäminen muuttaa toimialan liiketoimintamalleja ja koko liiketoimintaekosysteemiä tuomalla alan vaikutuspiiriin uusia toimijoita.

Tutkimus on toteutettu kartoittamalla liiketoimintaekosysteemin sidosryhmien muutosta ja haasteita, joita alalle syntyy sähköistämisen ja vihreän siirtymän vaatimusten myötä sekä tunnistamalla skaalautuvia ja erilaisissa liiketoimintaympäristöissä toimivia liiketoimintamallivaihtoehtoja, joilla haasteisiin voitaisiin vastata.

Tutkimus on toteutettu haastattelemalla Suomessa ja Ruotsissa 26 alan avaintoimijaa, kuten yrittäjiä, johtajia, päättäjiä ja asiantuntijoita.

Tutkimus osoittaa, kuinka tunnistetuilla innovatiivisilla liiketoimintamalleilla, jotka vastaavat samanaikaisesti monen alan toimijan tarpeisiin, on merkittävä rooli alan päästövähennysten ja vihreän siirtymän tavoitteiden saavuttamisessa. Yritysten menestyminen vaatii kuitenkin myös liiketoimintaekosysteemin muiden toimijoiden hyväksynnän sekä koordinaatiota ja yhteistyötä eri toimijoiden kesken.
Viimeksi päivitetty: 18.6.2024