Liiketoimintamallit ja arvon haltuunotto tulevaisuuden matkaviestinjärjestelmissä

Linnanmaa, L5

Tekniikan tohtori Seppo Yrjölä

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu, Martti Ahtisaari Instituutti

Kansainvälinen liiketoiminta

Professori Paavo Ritala, LUT-yliopisto

Toinen vastaväittäjä

- -, -

Professori Petri Ahokangas, Oulun yliopisto

Tietoliikennejärjestelmät modernin yhteiskunnan selkärankana määrittävät monin tavoin tapaa, jolla palveluita kehitetään, tarjotaan ja kulutetaan. Digitaaliset alustat ja ekosysteemit luovat uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja arvon luonnin, ansainnan ja jakamisen prosesseja.

Tällä hetkellä meillä ei kuitenkaan ole johdonmukaista lähestymistapaa alustapohjaisten ekosysteemisten liiketoimintamalli-innovaatioiden tutkimiseen, koska nykyiset tutkimukset keskittyvät yleensä joko liiketoimintamallien ekosysteemiominaisuuksiin tai alustaliiketoimintamalleihin. Lisäksi liiketoimintamalli-innovaatioiden ja innovaatioiden arvon haltuunottamisen yhteisiä syntymekanismeja on käsitelty harvoin tutkimuskirjallisuudessa.

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää liiketoimintamalli-innovaatioiden arvonluonti- ja ansaintaprosesseja kehittyvien teknologioiden kontekstissa. Tutkimus yhdistää ideoita eri tieteenaloilta, hyödyntää laadullista tutkimusorientoitunutta toimintatutkimuksellista lähestymistapaa ja käyttää Suomen valtion rahoittamia tulevaisuuden matkaviestinnän tutkimusohjelmia tutkimuskohteina.

Tutkimuksen tuloksena esitetään edistynyt 5C-liiketoimintamallitypologia, joka kattaa prototyypilliset verkkoyhteys-, pilvi-, sisältö-, konteksti- ja vaihdantamallit sekä uusi algoritmeista, komponenteista, rajapinnoista, ja datasta koostuva ACID-alusta-arkkitehtuurikehys. Kehitetyt viitekehykset tarjoavat jäsennellyn näkökulman alustapohjaisten ekosysteemisten liiketoimintamallien avainkomponentteihin ja tukevat liiketoimintamalli-innovaatioita ja innovaatioiden arvon haltuunottamista kehittyvissä teknologiaympäristöissä.

Kehitetyn liiketoimintamalli-innovaatioiden ja innovaatioiden arvon haltuunottamisen yhteisiä syntymekanismeja kuvaavan mallin perusteella havaittiin, että arvon haltuunottopotentiaali on muuttumassa perinteisistä eristävistä ja poissulkevista mekanismeista, kuten patentit, tekijänoikeudet, sopimukset ja salassapito, kohti transaktiopohjaista vipuvaikutuskeskeistä prosessia, jossa erilaiset arvon haltuunottomekanismit moderoivat yhteistyötä ja edistävät interaktiivista avointa lähestymistapaa, jossa innovaatioita ja tietoa hyödynnetään laaja-alaisesti.

Tulokset tukevat tutkimus- ja innovaatiostrategityötä ja sääntelyn kehittämistä kestävän, luotettavan ja ihmiskeskeisen tulevaisuuden matkaviestinnän aikakauden luomiseksi.
Viimeksi päivitetty: 14.8.2024