Lisätty virtuaalisuus. Tosimaailman ihmistoiminnan heijastaminen virtuaalitodellisuuteen
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
Linnanmaa, OP-sali (L10)
Väitöksen aihe
Lisätty virtuaalisuus. Tosimaailman ihmistoiminnan heijastaminen virtuaalitodellisuuteen
Väittelijä
Filosofian maisteri Matti Pouke
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, tietojenkäsittelytieteiden laitos
Oppiaine
Tietojenkäsittelytiede
Vastaväittäjä
Professori Kunihiro Chihara, Nara Institute of Science and Technology, Japani
Kustos
Professori Petri Pulli, Oulun yliopisto
Tosimaailman ihmistoiminnan heijastaminen virtuaalitodellisuuteen
Väitöstutkimus käsittelee ihmistoiminnan heijastamista virtuaalimaailmaan laajassa mittakaavassa. Ihmistoiminta jaetaan neljään osa-alueeseen: liikkeisiin (käden ja silmien liikeradat), toimintoihin (esimerkiksi kävely, istuminen, tiskaus), liikkumiseen yksittäisen ihmisen mittakaavassa sekä väkijoukkojen liikkumiseen. Tutkimustyössä kehitettiin prototyyppejä joista kukin keskittyy tietyntyyppisen toiminnon aistimiseen ja esittämiseen. Toiminnosta riippuen ihmistoiminta aistitaan joko puettavien sensoreiden avulla tai tavallista matkapuhelinta hyödyntäen.
Väitöstutkimuksessa kehitettiin neljä erilaista prototyyppiä joilla tosimaailmasta aistittua ihmistoimintaa pystytään esittämään tietokonegrafiikalla luodussa virtuaaliympäristössä. Kaksi prototyypeistä soveltuu virtuaaliympäristön ohjaamiseen ihmiskeholla. Kahden muun prototyypin tarkoitus on hyödyntää virtuaaliympäristöä tiedon esitysmuotona; ihmistoiminnan esittämistä virtuaaliympäristön avulla tutkittiin vanhusten kotihoidon tukisovelluksena sekä kaupunkisuunnittelua tukevana jalankulkijasimulaationa.
Väitöskirjassa prototyyppejä arvioidaan sekä virtuaalitodellisuustutkimuksessa käytettyjen teoreettisisten näkökulmien kautta että niiden käytännön sovelluskohteiden kannalta. Esimerkiksi vanhusten hoidon ammattilaisilta kerätty haastattelutieto tuo uutta tietoa virtuaaliympäristöjen käyttämisestä kotihoidon tukisovelluksissa.
Väitöstutkimuksessa kehitettiin neljä erilaista prototyyppiä joilla tosimaailmasta aistittua ihmistoimintaa pystytään esittämään tietokonegrafiikalla luodussa virtuaaliympäristössä. Kaksi prototyypeistä soveltuu virtuaaliympäristön ohjaamiseen ihmiskeholla. Kahden muun prototyypin tarkoitus on hyödyntää virtuaaliympäristöä tiedon esitysmuotona; ihmistoiminnan esittämistä virtuaaliympäristön avulla tutkittiin vanhusten kotihoidon tukisovelluksena sekä kaupunkisuunnittelua tukevana jalankulkijasimulaationa.
Väitöskirjassa prototyyppejä arvioidaan sekä virtuaalitodellisuustutkimuksessa käytettyjen teoreettisisten näkökulmien kautta että niiden käytännön sovelluskohteiden kannalta. Esimerkiksi vanhusten hoidon ammattilaisilta kerätty haastattelutieto tuo uutta tietoa virtuaaliympäristöjen käyttämisestä kotihoidon tukisovelluksissa.
Viimeksi päivitetty: 23.1.2024