Mikro-RNA:t sydänfibroosissa ja sydämen ikääntymisessä.

Luentosali F202, Lääketieteellinen tiedekunta, Aapistie 5 B. Etäyhteys: https://oulu.zoom.us/j/6135300476

Mikro-RNA:t sydänfibroosissa ja sydämen ikääntymisessä.

FM Ruizhu Lin

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Lääketieteellinen tiedekunta, Biolääketieteen tutkimusyksikkö

Lääketiede

Professori Leon J. De Windt, Kardiologian yksikkö, Maastrichtin yliopisto

Professori Risto Kerkelä, Biolääketieteen tutkimusyksikkö, Oulun yliopisto

Mikro-RNA:iden rooli sydänfibroosissa ja sydämen ikääntymisessä

Soluväliaineen kertyminen sydänkudokseen johtaa sydämen sidekudoistumiseen ja sydämen seinämien jäykistymiseen. Tämä sydänfibroosi altistaa sydämen rytmihäiriöille, sydänperäiselle äkkikuolemalle tai hiljalleen kehittyvälle sydämen vajaatoiminnalle. Myös normaaliin ikääntymiseen liittyy sydänfibroosin kaltaisia muutoksia, jotka lisäävät riskiä sydän- ja verisuonitaudeille. Pienet ei-koodaavat RNA-molekyylit, mikro-RNA:t, säätelevät sydämen fysiologista toimintaa sekä patologisten muutosten kehittymistä. Ne voisivat olla käyttökelpoisia indikaattoreita myös sydänfibroosin toteamiselle ennen oireiden ilmaantumista. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli identifioida mikro-RNA –molekyylejä, jotka voisivat toimia sydänfibroosin tunnistimina sekä sen säätelijöinä.
Tämä työ tuo uutta tietoa sydänfibroosin mekanismeista ja fibroosityyppisistä ikääntymismuutoksista sydämessä. Tutkimustulokset tarkentavat ja täydentävät listaa mikro-RNA-molekyyleistä, jotka voivat toimia sydänfibroosin diagnostiikassa tai kohteena sydänfibroosin lääkehoidossa.