Miten luodaan asiakaskokemukseen pohjautuva erottautumisstrategia ohjelmistoyritykselle: Näkökulmana asiakkaiden arvomaailma.
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
Linnanmaa, Arina-sali (TA105)
Väitöksen aihe
Miten luodaan asiakaskokemukseen pohjautuva erottautumisstrategia ohjelmistoyritykselle: Näkökulmana asiakkaiden arvomaailma.
Väittelijä
Master of Business Administration Andrey Sirotkin
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu, markkinointi
Oppiaine
Markkinointi
Vastaväittäjä
Professori Pasi Tyrväinen, Jyväskylän yliopisto
Kustos
Professori Timo Koivumäki, Oulun yliopisto
Miten luodaan asiakaskokemukseen pohjautuva erottautumisstrategia ohjelmistoyritykselle
Uudet pilviympäristössä tarvittavat liiketoimintamallit vaikuttavat siihen, millaisia erottautumisstrategioita ohjelmistoyritykset kehittävät. Ohjelmistoteollisuudessa työntekijöiden luovuudella on suuri vaikutus asiakkaiden käyttökokemuksen muodostumiseen. Miten ohjelmistoyritys voi systemaattisesti tuottaa kokemukseen pohjautuvaa tarjoamaa?
Tämä tutkimus ottaa lähtökohdakseen asiakkaiden arvoihin perustuvan näkökulman kokemuspohjaisen erottautumisstrategian rakentamiseen. Asiakkaiden arvot pitävät sisällään sen, mikä on heidän mielestään hyvää tai pahaa, reilua tai epäreilua, haluttua tai ei-haluttua. Arvot voivat luoda perustan kokemuspohjaiselle erottautumisstrategialle, koska niiden avulla voidaan yhdistää yrityksen ja sen asiakkaiden näkökulmat.
Tutkielman päätulos on arvo-kokemus-pohjainen ”Values-in-Experience (ViEx)” päätöksentekokehikko, joka ohjaa päätöksentekijää kokemustarjoaman kehitysprosessin läpi.
Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää kokemusstrategioiden kehittämisessä. Ne ovat erityisen merkityksellisiä päätöksentekijöille, jotka etsivät tapoja asiakaskokemuksen integroimiseen osaksi liiketoimintaprosesseja. Keskustelu asiakaskokemuksen järkiperäisestä ja irrationaalisesta näkökulmasta hyödyttää lukijoita, jotka etsivät inspiraatiota uusien asiakaskokemusten luomiseen. Nämä tulokset voivat myös tulevaisuudessa auttaa sekä asiakaskokemuksen tutkimusta että ohjelmistoyritysten strategiakehitystä.
Tämä tutkimus ottaa lähtökohdakseen asiakkaiden arvoihin perustuvan näkökulman kokemuspohjaisen erottautumisstrategian rakentamiseen. Asiakkaiden arvot pitävät sisällään sen, mikä on heidän mielestään hyvää tai pahaa, reilua tai epäreilua, haluttua tai ei-haluttua. Arvot voivat luoda perustan kokemuspohjaiselle erottautumisstrategialle, koska niiden avulla voidaan yhdistää yrityksen ja sen asiakkaiden näkökulmat.
Tutkielman päätulos on arvo-kokemus-pohjainen ”Values-in-Experience (ViEx)” päätöksentekokehikko, joka ohjaa päätöksentekijää kokemustarjoaman kehitysprosessin läpi.
Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää kokemusstrategioiden kehittämisessä. Ne ovat erityisen merkityksellisiä päätöksentekijöille, jotka etsivät tapoja asiakaskokemuksen integroimiseen osaksi liiketoimintaprosesseja. Keskustelu asiakaskokemuksen järkiperäisestä ja irrationaalisesta näkökulmasta hyödyttää lukijoita, jotka etsivät inspiraatiota uusien asiakaskokemusten luomiseen. Nämä tulokset voivat myös tulevaisuudessa auttaa sekä asiakaskokemuksen tutkimusta että ohjelmistoyritysten strategiakehitystä.
Viimeksi päivitetty: 23.1.2024