Mobiilipilvet: joustava resurssien jakamisalusta energia-, spektri- ja kustannustehokkaita 5G-verkkoja varten

HU106

M.Sc (M.Tech) Hamidreza Bagheri

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, Department of Communications Engineering (DCE)

Telecommunication Engineering

PhD/Doctor Miguel López-Benítez, University of Liverpool

Professor Marcos Katz, University of Oulu

Mobiilipilvet: joustava alusta resurssien jakamiseen energia-, spektri- ja kustannustehokkaissa 5G-verkoissa

Tässä väitöskirjassa tutkitaan mobiilipilviä ja miten niiden avulla voitaisiin käyttää langattomia verkkoja ja laitteita tehokkaammin. Mobiilipilvi tarkoittaa tilannetta, jossa useat mobiililaitteet keskustelevat keskenään käyttäen suoria yhteyksiä (esim. Wi-Fi, Bluetooth, tms.) ja samalla pilven laitteet voivat olla yhteydessä useampaan tukiasemaan. Mobiilipilvet voidaan nähdä joustavana ja tehokkaana alustana sisällön yhteisjakelulle, yhteistyölle, resurssien jakamiselle ja toiminnalle sosiaalisissa verkoissa. Mobiilipilvet tarjoavat useita etuja. Tavalliselle käyttäjille mobiilipilvet tuovat energian säästöä (esim. pidempi akun kesto), parempia palveluita (esim. suurempi datanopeus) ja mahdollisuuden käyttää uusia palvelumuotoja, jotka perustuvat yhteistoimintaan. Verkko-operaattorille mobiilipilvet tuovat tavan käyttää energiaa ja spektriä huomattavan tehokkaasti, parantaen näin kustannustehokkuutta. Erityisesti sisällönjako mobiilipilvissä on hyvin houkutteleva mahdollisuus sekä käyttäjille että verkko-operaattorille. Väitöskirjassa todetaan, että mobiilipilviteknologia soveltuu hyvin sekä 5G-verkkoihin, että seuraavien sukupolvien langattomaan viestintään.