Nielurisan ja viisaudenhampaan poistoleikkauksen jälkeisen kivunhoidon mahdollisuudet

Helsingin yliopistollisen keskussairaalan Seth Wichmann -auditorio, Haartmaninkatu 2, Helsinki

Lääketieteen lisensiaatti Ibrahim Ethem Akural

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Lääketieteellinen tiedekunta, Kirurgian, anestesiologian ja tehohoidon tutkimusyksikkö, anestesiologia

Anestesiologia

Dosentti Vesa Kontinen, Helsingin yliopisto

Professori Seppo Alahuhta, Oulun yliopisto

Leikkauksen jälkeisen kivunhoidon mahdollisuudet

Tutkimuskokonaisuus käsittelee leikkaustekniikan (Ultraääniveitsi), lääke-ainekombinaatioiden ja perifeerisesti annostellun morfiinin vaikutusta leikkauksen jälkeiseen kipuun. Ultraääniveitsen käytön vaikutusta nielurisaleikkauksen jälkeiseen kipuun verrattiin perinteiseen leikkaustekniikkaan. Kipu oli perinteisellä tekniikalla leikatulla puolella voimakkaampi kuin ultraääniveitsellä leikatulla puolella leikkauspäivänä. Toisen leikkauksen jälkeisen viikon aikana kipu oli kuitenkin voimakkaampaa ultraääniveitsellä leikatulla puolella.

Ketoprofeeni ja parasetamoli kombinaatio antoi tehokkaamman kivunlievityksen ja nopeamman hoitovasteen kuin kumpikaan lääke yksin annettuna viisaudenhampaan poistoleikkauksen jälkeen. Paikallisesti infiltroidulla morfiinilla ei todettu kipua lievittävää vaikutusta nielurisaleikkauksen jälkeen, sen sijaan tulehtuneeseen kudokseen infiltroitu morfiini lievensi leikkauksen jälkeistä nielemiskipua 2–6 tuntia viisaudenhampaan poistoleikkauksen jälkeen. Tutkimustulokset auttavat potilaskohtaisen yksilöllisen kivunhoidon suunnittelussa.