Psykiatrisessa hoidossa olevan nuoren hoitoon sitoutuminen
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
Kontinkangas, luentosali F202, Aapistie 5B
Väitöksen aihe
Psykiatrisessa hoidossa olevan nuoren hoitoon sitoutuminen
Väittelijä
Terveystieteiden maisteri Ulla Timlin
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Lääketieteellinen tiedekunta, hoitotieteen ja terveyshallinnon tutkimusryhmä / hoitotiede
Oppiaine
Hoitotiede
Vastaväittäjä
Professori Maritta Välimäki, Turun yliopisto
Kustos
Professori Helvi Kyngäs, Oulun yliopisto
Erityispalvelut koulussa ja perheen hyvä keskinäinen toimintakyky edistävät nuoren sitoutumista psykiatriseen hoitoon
Väitöstutkimuksessa selvitettiin aiemmin julkaistujen tieteellisten tutkimusten ja empiirisen aineiston avulla nuorten sitoutumista psykiatriseen hoitoon. Tutkimuksen yhtenä painopisteenä oli psykiatrisessa osastohoidossa olevien pohjoissuomalaisten nuorten hoitoon sitoutuminen sekä sitoutumista edistävät ja estävät tekijät.
Väitöstutkimuksessa havaittiin, että ennen sairaalahoitoa erityispalveluja koulussa saaneet nuoret sitoutuivat psykiatriseen osastohoitoon paremmin kuin ne nuoret, jotka eivät olleet saaneet koulussa erityispalveluja. Tämä on kokonaan uudenlainen havainto, jota ei ole aiemmissa tutkimuksissa tullut esille. Erityispalvelut koulussa sisälsivät mm. erityisopetusta ja tarkkailuluokan opetusta.
Lisäksi väitöstutkimuksen tulokset antoivat viitteitä sille, että perheen keskinäinen hyvä toimintakyky ja yhtenäisyyden tunne voivat edistää nuoren sitoutumista psykiatriseen hoitoon. Parempi hoitoon sitoutuminen havaittiin liittyvän nuoren omaan haluun saada hoitoa, panostaa siihen ja hyväksyä hänelle tarjottu hoito. Sen sijaan itseään viiltelevä tai tahdonvastaisessa hoidossa oleva nuori todettiin sitoutuvan psykiatriseen hoitoon huonommin.
Väitöstutkimuksessa havaittiin, että ennen sairaalahoitoa erityispalveluja koulussa saaneet nuoret sitoutuivat psykiatriseen osastohoitoon paremmin kuin ne nuoret, jotka eivät olleet saaneet koulussa erityispalveluja. Tämä on kokonaan uudenlainen havainto, jota ei ole aiemmissa tutkimuksissa tullut esille. Erityispalvelut koulussa sisälsivät mm. erityisopetusta ja tarkkailuluokan opetusta.
Lisäksi väitöstutkimuksen tulokset antoivat viitteitä sille, että perheen keskinäinen hyvä toimintakyky ja yhtenäisyyden tunne voivat edistää nuoren sitoutumista psykiatriseen hoitoon. Parempi hoitoon sitoutuminen havaittiin liittyvän nuoren omaan haluun saada hoitoa, panostaa siihen ja hyväksyä hänelle tarjottu hoito. Sen sijaan itseään viiltelevä tai tahdonvastaisessa hoidossa oleva nuori todettiin sitoutuvan psykiatriseen hoitoon huonommin.
Viimeksi päivitetty: 23.1.2024