Puheen sujumattomuudet autismikirjon nuorilla aikuisilla ja heidän verrokeillaan

Linnanmaa, TA105

Filosofian maisteri Veera Pirinen

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Humanistinen tiedekunta, Logopedian tutkimusyksikkö

Logopedia

Professori Kathleen Scaler Scott, Misericordia University

Dosentti Soile Loukusa, Oulun yliopisto

Vieraile väitöstilaisuudessa

Autismikirjon nuorten aikuisten puheesta havaittiin verrokkeja enemmän tyypillisiä, änkytyksenkaltaisia ja epätyypillisiä sujumattomuuksia

Veera Pirisen väitöstutkimus osoittaa, että autismikirjon nuorten aikuisten puheessa esiintyy puheen sujumattomuuksia enemmän kuin verrokeilla. Pirisen väitöskirja on ensimmäisiä tutkimuksia, jossa sujumattomuuksia tarkasteltiin autismikirjon nuorten aikuisten puheesta kattavasti kartoittamalla tyypilliset, änkytyksenkaltaiset ja epätyypilliset sujumattomuudet. Tämän lisäksi arvioitiin änkytyksen vaikeusastetta sekä sujumattomuuksien taustalla mahdollisesti vaikuttavia tekijöitä.

Puheentuotto on monimutkainen prosessi, joka vaatii kielellisen, tiedonkäsittelyn ja motorisen prosessoinnin taitoja sekä näiden osa-alueiden saumatointa yhteistoimintaa. Spontaanipuhe on harvoin täysin sujuvaa, ja puheen sujumattomuudet eli erilaiset katkokset puheentuotossa ovat yleinen ilmiö sekä tyypillisessä puheessa että änkytyksessä.

Väitöstutkimukseen osallistui 32 autismikirjon nuorta aikuista ja 35 verrokkia. Puheen sujumattomuudet mitattiin kerrontanäytteistä, jotka pohjautuivat tutkittavien katsomiin videoleikkeisiin. Tutkimuksen tulosten mukaan autismikirjon henkilöt, erityisesti miehet, tuottivat puheessaan enemmän tyypillisiä, änkytyksenkaltaisia ja epätyypillisiä sujumattomuuksia kuin verrokit. Lisäksi autismikirjon henkilöt saivat korkeampia pisteitä testissä, joka mittaa mahdollisen änkytyksen vaikeusastetta. Yksilöllinen vaihtelu sujumattomuuksien esiintymisessä oli suurta kummassakin ryhmässä. Yhteyksiä löytyi puheen sujumattomuuksien ja sukupuolen, tiedonkäsittelytaitojen, näönvaraisen päättelyn, ilmauksen kielellisten piirteiden sekä puhetilanteen aikana mitatun ihon sähkönjohtavuuden väliltä. Yhteydet eivät kuitenkaan näyttäytyneet aina samalla tavalla autismikirjon henkilöiden ja verrokkien ryhmissä.

Väitöstutkimuksen tulokset lisäävät ymmärrystämme autismikirjon henkilöiden puheen tyypillisistä ja epätyypillisistä piirteistä sekä niiden taustalla mahdollisesti vaikuttavista tekijöistä. Tutkimus osoittaa, että puheen sujuvuutta arvioitaessa olisi tärkeä käyttää laajaa sujumattomuusluokittelua paremman kokonaiskuvan hahmottamiseksi. Tutkimus myös osoittaa, että änkytyksenkaltaiset piirteet vaikuttavat olevan yleisempiä autismikirjon henkilöillä kuin väestössä keskimäärin.
Viimeksi päivitetty: 30.9.2024